Dostarczony przed chwilą samochód ciężarowy będzie nadal służył. Jego najlepsze podzespoły zostaną sprzedane na rynku produktów używanych. Wszystkie odzyskane części, nie nadające się do sprzedaży, zostaną posegregowane według materiału - stal, aluminium, mosiądz, miedź, tworzywa sztuczne, materiały palne itp. i zmagazynowane w odrębnych pojemnikach. Wszystkie mocno zużyte elementy trafią do pieca hutniczego lub spalarni, w celu ich wykorzystania do produkcji nowych wyrobów lub w ciepłownictwie. Nic nie trafi na składowisko odpadów.
Volvo Trucks intensywnie działa na rzecz ograniczenia swojego wpływu na środowisko naturalne i już od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku stosuje starannie przemyślaną strategię recyklingu. Projekt i produkcja każdego samochodu ciężarowego Volvo uwzględnia to, co się z nim stanie po wycofaniu z eksploatacji.
- Opracowując projekt i proces produkcji nowego samochodu ciężarowego, wybieramy takie technologie, które ułatwiają jego późniejszy demontaż i recykling. Na przykład, do mocowania wiązek elektrycznych i przewodów giętkich stosujemy zaciski z tworzywa sztucznego zamiast metalowych, ponieważ demontaż metalowych zacisków trwa dłużej - wyjaśnia Lars Mårtenssson.
Wagowo, około 50 procent odkuwek stalowych w nowym samochodzie ciężarowym powstaje z metalu odzyskanego w procesie recyklingu. Ten sam wskaźnik w przypadku żeliwa wynosi aż 97 procent. Ponieważ produkcja z wykorzystaniem materiałów odzyskanych jest mniej energochłonna, w porównaniu z produkcją bazującą wyłącznie na nowo pozyskanych surowcach, korzyści dla środowiska są znaczne. Ale recykling jest opłacalny także pod względem finansowym. Zwłaszcza w przypadku metali trudno dostępnych, których ceny rosną. Obecnie nieco ponad 90 procent kasowanego samochodu ciężarowego trafia do powtórnego przerobu. Kasacja Volvo FH pozwala odzyskać ponad dziewięć ton różnych materiałów. Rozmontowanie samochodu ciężarowego i oczyszczenie wszystkich części, które mają być sprzedane, zajmuje ekipie od sześciu do siedmiu dni. W sumie, warsztat przerabia około 30-40 samochodów ciężarowych rocznie.
Komentarze (0)