Nowoczesny Warsztat Lakierniczy

Wydarzenia

2 dni temu  10.07.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Przełom w technologii lakierowania

W głównym zakładzie produkcyjnym Škody funkcjonują obecnie dwie lakiernie. Jedna została oddana do użytku w 2019 roku. Natomiast druga, która funkcjonuje od 1996 roku, zostanie zastąpiona przez nowy, zaawansowany technologicznie obiekt. Znamy pierwsze szczegóły inwestycji.

Nowy budynek lakierni będzie miał 301 metrów długości, 131 metrów szerokości oraz 32,5 metra wysokości. Całkowita powierzchnia użytkowa wyniesie 118 000 metrów kwadratowych, a to więcej niż 16 boisk piłkarskich. System przenośników wewnątrz obiektu będzie liczył aż 15 kilometrów. Lakiernia powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie nowo otwartego mostu Laurin & Klement.

Rozpoczynając budowę nowoczesnej lakierni, Škoda Auto wykonała ważny krok w kierunku modernizacji kluczowego zakładu produkcyjnego w Mladá Boleslav. Zakończenie inwestycji i uruchomienie obiektu planowane jest na 2029 rok. Nowa lakiernia będzie w stanie obsłużyć do 1600 nadwozi dziennie, co w połączeniu z dotychczas funkcjonującym zakładem pozwoli osiągnąć łączną wydajność dzienną na poziomie 2600 nadwozi.

Inwestycja przewiduje szerokie zastosowanie automatyzacji, robotyki i zaawansowanych technologii, które przełożą się na jeszcze wyższą jakość nakładanych powłok ochronnych. Zakład zostanie przystosowany do lakierowania zarówno samochodów spalinowych, jak i elektrycznych. Nowa infrastruktura umożliwi również stosowanie lakierów dwukolorowych oraz matowych wykończeń.

- Budowa nowej lakierni w Mladá Boleslav podkreśla nasze zaangażowanie w ochronę środowiska oraz w rozwój firmy. Aby zwiększyć wydajność pracy lakierniczej zostaną zastosowane najnowocześniejsze technologie, takie jak roboty do aplikacji uszczelniacza PVC i zautomatyzowane systemy do zamykania otworów w karoserii. Lakiernia wyznaczy również nowe standardy środowiskowe jako jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie w Grupie Volkswagen, znacząco redukując emisje LZO i CO₂ o 28% - mówi Andreas Dick, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Lakierowanie to jeden z kluczowych etapów w procesie produkcji samochodów, decyduje zarówno o trwałości estetycznej, jak i skutecznej ochronie przed wpływem czynników zewnętrznych. Przygotowanie powierzchni pojazdu składa się z kilku etapów: nakładanie kataforetycznej powłoki antykorozyjnej, aplikację PVC w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia, po czym następuje użycie farb podkładowych i bazowych, które są nanoszone metodą mokro na mokro.

Nowy obiekt to także nowa jakość pracy, o czym świadczy fakt, iż marka wprowadzi możliwość nakładania warstwy dekoracyjnej bezpośrednio na kataforezę, z pominięciem wypalania podkładu. Pozwoli to zredukować koszty, nie tracąc przy tym na jakości. Całość procesu wieńczy warstwa lakieru bezbarwnego oraz woskowanie wnęk karoserii. Łączna grubość powłok ochronnych wyniesie około 100 mikrometrów.

Precyzja, oszczędność i troska o środowisko

Możliwość lakierowania pojazdów o napędzie spalinowym oraz elektrycznym znacząco podniesie elastyczność produkcyjną. Kluczowym elementem nowego obiektu będzie zaawansowany piec do utwardzania powłok lakierniczych, zaprojektowany tak, by precyzyjnie obsługiwać każdy etap procesu aplikacji lakieru.

Zasilanie nowej lakierni zostanie oparte na biogazie oraz energii elektrycznej, co pozwoli zwiększyć efektywność energetyczną, a także obniżyć koszty oraz zredukować emisję szkodliwych substancji. Ponadto zmniejszona zostanie emisja lotnych związków organicznych. Na każdy metr kwadratowy powierzchni ich wytwarzanie zostanie zredukowane o ponad 14 gramów, co ograniczy emisję CO₂ aż o 28%. Takie działania stanowią istotny krok w kierunku realizacji celu Škody Auto, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej zakładów produkcyjnych do 2030 roku.

Fot. Škoda

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony