O jak ochrona środowiska
Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są coraz bardziej efektywne, a nowe modele stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Niska emisja CO2, praktycznie bez cząstek stałych, a teraz znacznie zmniejszone stężenie tlenku azotu są częścią nowych, bardziej czystych silników Diesla. Bez tej zaawansowanej techniki silników wysokoprężnych producenci samochodów nie byliby w stanie spełnić wymagań UE wyznaczających średnią emisję 95 gramów CO2 na kilometr dla ich flot.
P jak przyjemność z jazdy
Pojazd z silnikiem Diesla rozwija na drodze moment obrotowy wyższy o około 40% niż odpowiednik o takiej samej mocy zasilany benzyną. Silniki Diesla z większą ochotą reagują na gaz, zwłaszcza przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Frajda z jazdy i niskie zużycie paliwa to tylko niektóre z powodów, dla których udział nowo zarejestrowanych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w większości krajów w Europie wynosi około 50%.
Q jak quality (jakość)
Do dziś Bosch wyprodukował 100 mln układów Common Rail. To bogate doświadczenie gwarantuje najwyższą jakość produkcji i przyszłą optymalizację systemów wtryskowych Diesla.
S jak superekonomia
Pod względem zużycia paliwa silnik wysokoprężny pracuje o około 25% efektywniej niż silnik benzynowy. Inżynierowie firmy Bosch spodziewają się, że w 2015 roku średnie zużycie paliwa wyniesie około 3,6 litra na 100 kilometrów dla samochodu osobowego z silnikiem Diesla z segmentu C (niższej klasy średniej).
Ś jak świece żarowe do szybkiego podgrzewania
Dawniej kierowcy pojazdów z silnikami Diesla musieli długo czekać, aż świece żarowe podgrzeją się. Ale świece żarowe nowoczesnych silników wysokoprężnych nie marnują czasu, osiągają temperaturę 1300 stopni Celsjusza w ciągu zaledwie dwóch sekund. Proces wstępnego podgrzewania jest konieczny, aby komory spalania uzyskały temperaturę odpowiednią do zapalenia oleju napędowego w chwili rozruchu pojazdu. Obecnie pojazd z silnikiem wysokoprężnym startuje podobnie jak jego odpowiednik zasilany benzyną – bez zwłoki.
T jak turbodoładowanie
Turbosprężarka wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza dolotowego. Dzięki temu zwiększa się sprawność spalania paliwa, ponieważ do cylindra jest wtłaczana większa ilość świeżego powietrza. Prawie każdy model samochodu osobowego z dieslem, obecnie sprzedawany w Europie, jest wyposażony w turbosprężarki – korzyści w zakresie zużycia paliwa i przyjemności z jazdy są bardzo zachęcające.
W jak wtryskiwacz
Wtryskiwacz jest ważnym podzespołem dawkującym i intensywnie rozpylającym paliwo w silniku Diesla. W nowoczesnych systemach Common Rail stosowane są dwa zasadnicze typy elektrycznie sterowanych wtryskiwaczy, czyli piezoelektryczne i elektromagnetyczne. W każdym cylindrze silnika jest umieszczony jeden wtryskiwacz, który jest połączony przewodem wysokiego ciśnienia z zasobnikiem. Ten element, o długości zaledwie kilku centymetrów, jest dość skomplikowany pod względem technicznym: dawkowanie paliwa realizowane jest w kilku fazach, a jedna faza trwa mniej niż jedną milisekundę. Uzyskiwana prędkość wtrysku jest dwa razy większa od prędkości dźwięku.
X jak X-Type
Istnieją pewne marki samochodów, dla których silnik wysokoprężny kiedyś wydawał się nie do pomyślenia. Wszystko się zmieniło – i to nie tylko Jaguar sięga po diesla.
Z jak zasięg
Średnio pojazd z silnikiem Diesla może przejechać 1000 kilometrów na pełnym zbiorniku, co stanowi o 35% dłuższy dystans niż porównywalny samochód z silnikiem benzynowym. Modele o największym zasięgu mogą przejechać więcej niż 1800 km bez konieczności tankowania, co oznacza, że kierowca tankując w Hamburgu może jechać prosto do Barcelony.
Komentarze (0)