Warto wiedzieć

Wydarzenia

ponad rok temu  18.09.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Audi uruchamia nowe zaplecze testowe

Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi rozpoczyna swą działalność wraz z inauguracją parku technologicznego incampus. Placówka w Ingolstadt wyposażona jest w znacznie ulepszone i najnowocześniejsze urządzenia do testów zderzeniowych. W obiekt zainwestowano około 100 milionów euro.

Na terenie centrum znajdują się m.in. 250-metrowy tor rozbiegowy, mobilny 100-tonowy blok zderzeniowy oraz urządzenia do zderzania dwóch pojazdów pod kątem 90 stopni.

Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi (AFZ) w Ingolstadt, oficjalnie rozpoczęło swą działalność w ramach inauguracji parku technologicznego incampus. To obecnie najważniejszy ośrodek rozwojowy Audi w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Pracować tu będzie około 100 specjalistów, którzy zajmą się wszystkimi istotnymi scenariuszami testowymi. W fazie projektowania zadbano o to, by obiekt był w stanie prowadzić testy znacznie wykraczające poza obecne wymagania wielu rynków. Oznacza to, że może być elastycznie dostosowywany do przyszłych zmian.

Obiekt jest również znacznie większy, z główną powierzchnią o wymiarach 130 na 110 metrów, o wysokości 20 metrów. Zintegrowana arena zderzeniowa składa się z wolnego od podpór obszaru o wymiarach 50 na 50 metrów, a przeciwległe tory rozbiegowe mają łączną długość 250 metrów. Daje to możliwość prowadzenia testów przy prędkościach przekraczających dzisiejsze wymagania. Dodatkowy pas umożliwia również zderzenia pod kątem prostym z udziałem dwóch pojazdów.

Szeroka gama możliwości testowych

Blok zderzeniowy o wadze 100 ton znajdujący się na arenie zderzeniowej jest umieszczony w taki sposób, by można go było przesuwać i obracać, dając w ten sposób możliwość prowadzenia wielu różnych rodzajów testów zderzeniowych. Obszar jest poprzecinany kilkoma pasami zderzeniowymi, które umożliwiają badania nad kolizjami między dwoma pojazdami i nad integralnym bezpieczeństwem. Tak zwana "latająca podłoga" umożliwia również jazdę pojazdami bokiem do przeszkód. Każdy pojazd, zanim zostanie wprowadzony na rynek, przechodzi dwucyfrową liczbę scenariuszy testowych.

Dzięki nowatorskiemu systemowi wyhamowywania z jednostką opóźniającą, można teraz prowadzić jeszcze bardziej wydajne badania nad systemami pasów i poduszek powietrznych. Pracę zespołu Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi ułatwiają dodatkowo najnowocześniejsze kamery i energooszczędne systemy oświetlenia LED. W budynku znajdują się również laboratorium manekinów, stanowiska do testowania komponentów, warsztaty i biura.

Koncepcja ośrodka, technologie w nim wykorzystywane i przyległe obszary, na których Centrum będzie mogło się rozbudowywać zostały zaplanowane tak, by sprostać wymaganiom na przyszłość. Pozwalają one na elastyczne wykorzystanie Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi i zapewniają spełnienie wymagań technologicznych nawet jeśli normy i przepisy na rynkach światowych będą nadal zaostrzane.

Ściśle skoordynowane symulacje i testy

Na nowej arenie testów zderzeniowych wykorzystywanych jest ponad 60 manekinów różnego typu: od 18-miesięcznego malucha, po dorosłego o wadze 102 kg. Zaawansowane manekiny THOR wykorzystują do 150 czujników, co podczas testów pozwala na uzyskanie odpowiednich danych.

Do rejestrowania sekwencji zdarzeń podczas testów zderzeniowych wykorzystywane są szybkie kamery i funkcja śledzenia ruchu. Duża liczba czujników zapewnia fizyczne odczyty. Do cyfrowego przetwarzania zakresu deformacji po teście wykorzystuje się technikę trójwymiarowego skanowania. Wszystkie dane są przekazywane do systemu zapisu danych archiwalnych. System zawiera również dane analizowane przez ekspertów z innych laboratoriów testowych w Europie, Azji i Ameryce.

W dzisiejszych czasach można symulować praktycznie wszystkie wypadki - zarówno z udziałem pieszych, jak i zderzenia czołowe oraz boczne. Każdego miesiąca, na długo przed zbudowaniem pierwszego prototypu danego modelu, specjaliści Audi przeprowadzają dziesiątki tysięcy symulacji zderzeń. Na potrzeby projektowania zderzeniowego karoserii tylko jednego aktualnego modelu, wykonuje się ponad 60 000 obliczeń dla maksymalnie 100 różnych przypadków obciążeń. Ważną rolę odgrywa tu nowe Centrum Informatyczne Audi, również zlokalizowane na terenie parku technologicznego.

Fot. Audi

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony