Bosch pomaga ponad 30 zespołom uczestniczącym w konkursie Formuła Student Germany (FSG) przygotować bolidy do startu w wyścigu. Inżynierowie dzielą się z młodymi konstruktorami swoją wiedzą i doświadczeniem, ale także pomagają przy oprogramowaniu, a Bosch dostarcza elementy osprzętu. Poza pomyślnym przejściem testów bolidów, studenci muszą przedstawić sędziom biznesplan oraz koncepcję marketingową. „W konkursie Formuła Student, który Bosch wspiera od dziesięciu lat, studenci mogą zdobyć cenne doświadczenie w zarządzaniu projektem, konstruowaniu i programowaniu bolidów" –mówi Bernhard Bihr, prezes Bosch Engineering.
Nowa klasa w konkursie: Formuła Student Driverless
W tym roku część zespołów rywalizuje ze sobą w nowej klasie Formuła Student Driverless na autonomicznych samochodach wyścigowych.
„W Formule Student Driverless nie wystarczy przeprojektować wiązki przewodów pojazdu i zainstalować dodatkowe rozwiązania techniczne. Przede wszystkim musimy tak zaprogramować algorytmy, aby samochód wyścigowy mógł sam pokonać wyznaczoną trasę" – mówi Roman Dörflinger, który jest odpowiedzialny za organizację zespołu wyścigowego KA Raceing e.V. działającego przy Karlsruher Institut für Technologie w Niemczech. Przede wszystkim studenci muszą zrozumieć zasady, na jakich opiera się autonomiczny pojazd. „Jednym z naszych wyzwań było to, jak sprawić, aby pojazd sam orientował się w tym, co dzieje się na torze. Po wielu testach z radarem, laserem, kamerami i ultradźwiękami zdecydowaliśmy się na połączenie rozpoznawania obrazu i skanowania laserem. I tu bardzo pomogli nam inżynierowie Bosch” – mówi Dörflinger.
Z toru wyścigowego do pracy zawodowej
W autonomicznych samochodach wyścigowych oprogramowanie odgrywa tę samą rolę, jak w nowoczesnych systemach wspomagania kierowców.
„W obszarze mobilności połączonej z siecią szczególnie ważna staje się umiejętność programowania. Dlatego udział w projekcie Formuła Student może być idealnym początkiem kariery zawodowej dla młodych ludzi. To jeden z powodów dla których od dziesięciu lat Bosch wspiera Formułę Student" – mówi Bihr. Już teraz jeden na trzech inżynierów Bosch zajmuje się programowaniem. Helena Ortwein jest technicznym koordynatorem projektu w aplikacji ESP w Bosch Engineering oraz organizatorem Formuły Student w Boxbergu. Zanim dołączyła do Boscha była członkiem zespołu wyścigowego Uniwersytetu w Stuttgarcie. „Uczestników Formuła Student cechuje zaangażowanie, wytrwałość i techniczna wiedza. Dla nich jest to idealna platforma do kontaktu z potencjalnymi pracodawcami" – mówi Ortwein.
Bosch zatrudnia obecnie około 90 byłych uczestników FSG.
Sprawdzanie aut z inżynierami Bosch
Na torze Bosch w Boxbergu drużyny mogą testować swoje bolidy w warunkach wyścigowych, sprawdzać ich bezpieczeństwo i optymalizować pod kątem technicznym. Od odbioru technicznego do przyspieszania i prób wytrzymałościowych, samochody wyścigowe przechodzą przez wszystkie etapy testów, które muszą zaliczyć także w czasie konkursu w Hockenheim. W otwarciu sezonu w Hockenheim, który potrwa od 8 do 13 sierpnia 2017 roku, weźmie udział aż 115 drużyn. Oprócz serii wyścigów w Niemczech, konkursy Formuła Student odbędą się również na całym świecie.
Komentarze (0)