Rozmieszczenie sterownika jednostki napędowej w komorze silnika 2.0 16 V
Czujniki układu sterującego pracą silnika
Sensory układu sterującego odbierają sygnały i przesyłają je do sterownika jednostki napędowej, który wykorzystuje ich dane do kontrolowania pracy silnika. W skład dwudziestu pięciu sensorów wchodzą:
1. dwa sensory położenia przepustnicy wbudowane w zespół elektronicznej przepustnicy,
2. sensor temperatury nr 1 zasysanego powietrza zespolony z przepływomierzem powietrza,
3. przepływomierza powietrza z „gorącą warstwą”,
4. dwa sensory położenia pedału przyspieszenia,
5. sensor temperatury cieczy chodzącej (zabudowany obok termostatu),
6. sensor ciśnienia barometrycznego (wbudowany w sterownik jednostki napędowej),
7. sensor ciśnienia paliwa,
8. sensor spalania stukowego,
9. sensor mierzący prędkość obrotową wału korbowego,
10. sensor monitorujący położenie wałka rozrządu zaworów ssących,
11. sensor położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych,
12. sensory jonów zintegrowane z cewkami zapłonowymi cylindrów nr 1, 2, 3 i 4,
13. sensor składu mieszanki tzw. A/F (z ang. Air/Fuel ratio) zabudowany w kolektorze wydechowym,
14. sonda lambda typu cyrkonowego,
15. sensor położenia dźwigni selektora wyboru trybu jazdy (występuje tylko z automatyczną skrzynią biegów),
16. sensor położenia pedału sprzęgła,
17. sensor położenia pedału hamulca,
18. sensor ciśnienia bezwzględnego, tzw. MAP sensor,
19. sensor temperatury zasysanego powietrza nr 2 (zintegrowany z MAP sensorem).
Procedury diagnozujące poszczególne sensory obejmują pomiary sygnałów zasilania, masy i rezystancji w określonych warunkach termicznych badanego czujnika, a można je przeprowadzić za pomocą miernika cyfrowego. Bardziej zaawansowane testy należy realizować z poziomu urządzenia diagnostycznego, wybierając pozycję odpowiadającą testom danego podzespołu.
Sensor temperatury silnika jest rezystorem typu NTC, który cechuje właściwość, iż wraz ze wzrostem temperatury ośrodka (ciecz chłodząca) maleje jego rezystancja. Sprawny czujnik temperatury będzie miał następujące parametry: dla temperatury 200C rezystancja wynosi 2450 Ω, a w temperaturze 800C powinna osiągnąć wartość równą 318 Ω.
Kolejne podzespoły układu sterującego silnikiem Skyactiv-G zostaną opisane w trzeciej części artykułu.
Tekst i fot. Mariusz Leśniewski
Czytaj także:
Komentarze (2)