Bosch opracował napęd hybrydowy, opłacalny także dla mniejszych samochodów. Jak zapewnia producent, układ wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją pojazdów i będzie kosztować ułamek dzisiejszej ceny układów hybrydowych.
- Boost Recuperation System to hybryda dla każdego – komentuje dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions.
W przeciwieństwie do popularnych wysokonapięciowych układów hybrydowych 400 V, nowy układ bazuje na niższym napięciu 48 V, czego efektem jest obniżenie kosztów jego komponentów. Zamiast dużego silnika elektrycznego wykorzystano specjalną wersję generatora o czterokrotnie wyższej mocy. Silnik-generator wykorzystuje układ pasowy do wspomagania silnika spalinowego mocą dochodzącą do 10 kW. Energoelektronika stanowi ogniwo łączące pomiędzy dodatkowym akumulatorem niskonapięciowymi i silnikiem-generatorem. Przetwornica DC/DC pozwala zasilać sieć 12 V pojazdu z sieci 48 V. Dodatkowym atutem są znacznie mniejsze rozmiary nowego akumulator litowo-jonowego.
- Podstawowa wersja układu hybrydowego, bazująca na sieci 48 V, stanie się atrakcyjną opcją dla kierowców w Europie, Ameryce Północnej i Azji – mówi R. Bulander.
Według prognoz firmy Bosch w 2020 roku na całym świecie będzie już około czterech milionów nowych samochodów wyposażonych w ten wariant układu hybrydowego.
Na targach IAA 2015 Bosch zaprezentuje także drugą generację podstawowego układu hybrydowego, która obecnie znajduje się jeszcze w fazie rozwoju. W prototypie wyższej mocy silnik-generator będzie połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, a nie jak dotychczas z silnikiem spalinowym.
Dzięki temu układ ten będzie umożliwiał nie tylko okresowe wspomaganie elektryczne, lecz także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy niższych prędkościach – na przykład w ruchu typu stop-and-go.
Wariant ten umożliwi także w samochodach niższej klasy średniej funkcję, która na tegorocznych targach IAA zadebiutuje w samochodach klasy wyższej, a jest nią zdalnie sterowany asystent parkowania, który pozwala kierowcy zaparkować pojazd za naciśnięciem przycisku, także w wąskim miejscu lub w garażu – bezstresowo, wygodnie i bezpiecznie.
Funkcja bazuje na czujnikach ultradźwiękowym i automatycznym systemie parkowania, stosowanym w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki zintegrowaniu silnika elektrycznego system automatycznie przyspiesza i może samodzielnie zmieniać biegi do jazdy w przód i w tył. Także wtedy, gdy kierowca nie znajduje się w pojeździe proces parkowania jest inicjowany poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się w kluczyku. Dodatkowo Bosch oferuje stworzoną przez siebie aplikację na smartfony, która umożliwia obsługę asystenta parkowania spoza pojazdu.
Komentarze (0)