Fot. flickr.com
Rozpoczynamy cykl publikacji warsztatowych porad. Na pytania mechaników odpowiadają eksperci Biura Ekspertyz Technicznych i Szkoleń BETiS z Radomia. Porady te to zapis dyskusji z infolinii technicznej.
Mechanik: C-Elysée Citroën z roku 2014. posiadam kod błędu P0420 odczytany z modułu silnika KTS-em: “Zweryfikowano sprawność katalizatora - sprawność zbyt mała”
Po zapoznaniu z numerem VIN ekspert BETIS diagnozuje: Sterownik Valeo i P0420.
Ekspert: Katalizator się skończył, tylko pytanie czemu tak wcześnie... Na gazie jeździ?
M: Nie, benzyna, tylko pytanie teraz tak - ewidentnie po błędzie widać, że sprawność słaba, tzn. że jest wypalony i nie podnosi temperatury...
E: A sprawdzaliście? Pierwsza i druga sonda pokazują prawie to samo, prawda? Ten błąd wskakuje wtedy, kiedy druga sonda nie potwierdza dobrego działania katalizatora. Więc można jeszcze się łudzić, że ta druga sonda na przykład coś tam oszukuje.
M: Patrzyliśmy w jakim stanie wizualnym jest katalizator i nie widać w ogóle po nim, żeby był zużyty. Ładny, czyściutki, porcelanka cała...
E: Trzeba by było mu pomóc, czyli go troszkę podgrzać... ale warto też sprawdzić tę sondę i co ona w parametrach pokazuje. Czyli sprawdzić wartości napięcia sondy lambda - rząd pierwszy, czujnik drugi. Ona powinna, jak rozgrzejesz wydech, żeby katalizator się rozgrzał, przy 2-3 tysiącach obrotów przez jakąś minutę, powinna druga sonda pokazywać napięcie powyżej 0,5 V do 0,8-0,9 V. Tak między 0,5 a 0,9 powinna sobie skakać. A pierwsza sonda powinna oscylować w zakresie od 0,1 V do 0,9 V. Czyli jak sobie weźmiesz dwie sondy, napięcie sondy pierwszej i drugiej...
E: Tak. Druga sonda ma mieć wartości napięcia od 0,5 V w górę. I to świadczy o tym, że katalizator działa. Więc trzeba byłoby sprawdzić jakie wartości napięcia są, bo jeżeli to napięcie na drugiej sondzie lambda schodzi poniżej tych 0,5 V to komputer właśnie ten błąd P0420 wyrzuca. I tak się dzieje jak katalizator nie działa dobrze, ale też równie dobrze może sonda oszukiwać, może wystąpić spadek napięcia na przewodach - nie możemy tego wykluczyć.
Dlatego ja bym sprawdził co one pokazują na przykład na zimnym, kiedy katalizator jeszcze nie pracuje, bo obie sondy powinny pokazywać praktycznie to samo. Jak się zaczyna katalizator nagrzewać i te reakcje już zaczyna przetwarzać, to wtedy dopiero napięcie tej drugiej sondy zaczyna nie spadać do 0,1 V tylko musi być zdecydowanie powyżej 0,5 V.
Więc trzeba poobserwować to - jeżeli ten katalizator faktycznie jest uszkodzony to nie będzie się nic zmieniało, pierwsza i druga sonda będą podobnie pokazywać, nie będzie różnicy między nimi. Generalnie druga sonda kontroluje pracę katalizatora, więc jeżeli sygnały na obu sondach oscylują w podobnym zakresie to katalizator nie działa.
na podstawie: BETIS. Przypadki z infolinii
Komentarze (0)