Na przestrzeni 2022 roku stawki za roboczogodzinę mechanika zwiększyły się o nawet 38 proc., ceny oleju silnikowego wzrosły o 25-44 proc., a części samochodowe podrożały o 15-25 proc. To wartości większe od wzrostu cen samych samochodów oraz inflacji. Według danych Samar średnia wartość nowego auta osobowego była w listopadzie 2022 roku o ponad 14 proc. wyższa niż rok wcześniej. Tyle same wyniósł średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku 2022 wyliczony na podstawie danych GUS.
Takie dane podają eksperci z Automarket.pl, platformy zajmującej się sprzedażą samochodów nowych i używanych, należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
- Według danych ekspertów platformy Automarket.pl ceny części do samochodów w serwisach ASO podrożały na przestrzeni całego 2022 roku o 15-25 proc., a roboczogodzina pracy warsztatu nawet o 38 proc.
- Kierowcy szukają bezpiecznego modelu finansowania, w którym serwis i naprawy są wliczone w ratę. 9 na 10 osób decydujących się na wynajem długoterminowy online, wybiera pakiety pozwalające uniknąć dodatkowych wydatków.
- Ze względu na dużą skalę działania i wiedzę zatrudnionych ekspertów firmy leasingowe mogą wynegocjować najniższe ceny serwisu i zapewnić najkrótszy czas realizacji napraw.
- Przewidujemy, że rok 2023 przyniesie kolejne wzrosty. Główne przyczyny podwyżek w serwisach to zwiększenie kosztów pracy oraz rosnące ceny energii. Poza tym drożeją same komponenty. Według danych naszego Centrum Technicznego szczególnie wrażliwe na wzrosty cen są najczęściej wymieniane części eksploatacyjne, takie jak filtry czy klocki i tarcze hamulcowe. Nie bez znaczenia pozostają również zmiany kursu walut, ponieważ większość podzespołów sprzedawanych w Polsce jest importowana zza granicy. Dodatkowo, cały czas docierają do nas sygnały dealerów o niepewnej sytuacji na rynku części zamiennych. W najbliższej przyszłości trudno liczyć na stabilizację cen usług związanych z obsługą pojazdów -
Autorzy raportu podają, że ... rosnących kosztów serwisu nie muszą obawiać się kierowcy, korzystający z leasingu lub wynajmu długoterminowego z rozszerzonym pakietem obsługi. W innej sytuacji są ci, którzy zdecydowali się na posiadanie auta na własność. W przypadku kredytu czy zakupu gotówkowego kierowca musi samodzielnie zmierzyć się z kosztami serwisu. Decydując się na tradycyjną formę nabycia auta, obliczając jego całkowity koszt, należy więc wziąć pod uwagę nie tylko cenę samochodu, ale również rachunki za obsługę w ciągu kilku lat użytkowania. Rosnące stawki serwisowe przekładają się na zwiększone zainteresowanie modelami finansowania i specjalnymi pakietami usług, które pozwalają zabezpieczyć się przed wzrostem cen samochodów i samych napraw.
źródło: media.pkoleasing.pl
Komentarze (2)