Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  03.04.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Czy diagnosta samochodowy to dobrze płatny zawód?

To pytanie pojawia się w okresie dyskusji o stawkach za badanie techniczne pojazdów. Jak informowaliśmy, branża związana ze Stacjami Kontroli Pojazdów apeluje o waloryzację stawek. Pozostają one niezmienne na poziomie z 2004 roku, co przekłada się na bardzo trudną w wielu przypadkach sytuację finansową takich punktów. Część stacji z przyczyn ekonomicznych zamknięto. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.

Podczas ostatniej konferencji Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przedstawione zostały dane dotyczące aktywnych diagnostów w 2021 roku. Było ich 14 760. Jeśli się weźmie pod uwagę 5443 Stacji Kontroli Pojazdów działających na koniec 2021 roku, to średnio na stację przypada 2,7 diagnosty. Przepisy wskazują, że (art. 83 ust. 3 pkt 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym) stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który zatrudnia uprawnionych diagnostów ( co najmniej 2).

Przedsiębiorcy nie mają więc zbyt dużego zapasu, a wielu z nich zatrudnia tylko 2 diagnostów, czyli wymagane minimum. Przestają być także atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy, przy stale rosnących kosztach i zamrożonej od 18 lat cenie za badania, mają niewielkie pole manewru jeśli chodzi o oczekiwania płacowe diagnostów, którzy jak każdy konsument odczuwają skutki inflacji, wzrost kosztów i chcieliby zarabiać więcej. Istnieje także obawa, że diagności będą szukali lepiej płatnej pracy w innych branżach. W związku z wojną w Ukrainie brakuje pracowników w branży transportowej, czy budownictwie. Jeśli tam będą lepiej płacić, nie można wykluczyć, że diagności zaczną odchodzić -

czytamy w przygotowanym przez PISKP podsumowaniu.

Przedstawiciele branży wskazali także, że bardzo często zarzuca się stacjom kontroli pojazdów nierzetelne przeprowadzanie badań, biorąc pod uwagę tylko stwierdzone usterki negatywne. Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w 2021 roku przeprowadzono w Polsce 19 516 135 badań technicznych. W 441 927 (2,26%) przypadkach stwierdzono usterki negatywne, ale wykonano także 1 402 659 (7,19%) badań ze stwierdzoną usterką drobną, która zezwala na zakończenie badania z wynikiem pozytywnym. Jeśli się zsumuje usterki drobne i te które kończą się wynikiem negatywnym, to okaże się, że badań ze stwierdzonymi usterkami wykonano 1 844 586 (9,45%). Zdaniem przedstawicieli branży świadczy to o tym, że stacje kontroli pojazdów wykonują powierzone im zadania. 

-------

Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie poinformowało, że nie przewiduje w najbliższym czasie podniesienia stawek za badania techniczne pojazdu. To bardzo zła wiadomość dla będących w wielu przypadkach na skraju bankructwa właścicieli Stacji Kontroli Pojazdów, którzy o waloryzację ustawowych cen walczą od lat. Ale problem jest dużo szerszy, bo nie chodzi tylko o dochodowość biznesu, ale bezpieczeństwo na polskich drogach. Tak, brzmi jak slogan. Ale fakty niepokoją.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ Stefan 3 ponad rok temu Ja zrezygnowałem z bycia diagnostą po 3 latach pracy w tej branży . Dramat pod każda postacią , płaca - klienci którzy myślą że jak płacą 99 zł to pieczątka im się należy traktują stacje jak pocztę w której kupują znaczek ze stemplem , to jest hipokryzja .Choć co się dziwić żyjemy w tak bogatym kraju że ludzi już nawet nie stać na naprawy .A stawki są na tyle śmieszne że o wypłatach diagnostą nie wspomnę , lepiej pracować w biedronce i spać spokojnie .
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Edek 2 ponad rok temu Każdy wiesza psy na diagnostach i stacjach. Nie podnosić cen , trzeba było się przebranżowić itd. Ale jak jeden z drugim będzie musiał np nabić tabliczkę znamionową co z formalnościami może trwać do 1h - diagnosta powie - za 35zł w tym VAT - to ja to p.... .
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Jaro 1 ponad rok temuocena: 83%  Drobne usterki daje się za powiedzmy przepaloną żarówkę podświetlenia tablicy. Ten co pisał ten artykuł totalny głąb. Brak słów. Z wlanego doświadczenia mogę powiedzieć że tylko drastyczny przypadek dostanie N a reszta to fikcja .Analiza spalin, oświetlenie , wycieki. kto to robi tak uczciwie 1% stacji. A ci co robią jak należy to mają w skrócie przejebane bo nie tylko od szefa ale i od klientów. Ta branża to fikcja na całego. Jeżeli taki kryzys to czemu niektóre stacje obrzucają klientów prezentami. Szczęśliwy jestem że to w Hu.... zostawiłem.
    oceń komentarz 5 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony