Na celowniku cyberprzestępców znajdują się nie tylko kierowcy, ale także same koncerny samochodowe. Nigdy wcześniej w historii, producenci samochodów nie przechowywali i nie przetwarzali tak wielu szczegółowych danych swoich klientów. To informacje, które hakerzy mogą, np. sprzedawać następnie w darknecie. Zyskują one zdecydowanie na atrakcyjności w połączeniu z wiedzą, iż dotyczą ludzi o określonym potencjale finansowym, np. takich, których stać na pojazdy będące wyznacznikiem pewnego statusu. Mechanizm takiego ataku wykorzystali niedawno m.in. cyberprzestępcy biorący na celownik koncern Ferrari podczas ataku typu ransomware. W marcu 2023 Ferrari NV, spółka macierzysta producenta luksusowych samochodów z siedzibą w Maranello, podała do publicznej wiadomości informacje o tym, że padła ofiarą ataku. Cyberprzestępcy zwrócili się do niej z żądaniem okupu w zamian za wykradzione dane klientów. Firma przeprosiła poszkodowanych, informując jednocześnie, że faktycznie wykradziono informacje takie jak imiona, nazwiska, adresy, adresy e-mail i numery telefonów, ale nie dane finansowe, szczegóły dotyczące transakcji czy inne wrażliwe informacje. Koncern zadeklarował, że nie wchodzi w żadną komunikację z cyberprzestępcami i koncentruje się na wzmocnieniu systemów IT, aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości.
– Hakerzy o złych intencjach mogą wyrządzić wiele szkód nawet ułamkiem danych, które wyciekły. Często nie zdajemy sobie sprawy ze znaczenia skradzionych informacji i tego, co można z nimi zrobić. Warto mieć świadomość, że nawet szczątkowe informacje, jeśli zostaną użyte w połączeniu z innymi, mogą stać się wartościowym materiałem dla przestępców działających w darknecie i na czarnym rynku obrotu danymi. Cyberprzestępcy mogą np. sprytnie i szybko tworzyć komunikaty phishingowe skierowane do osób, których dane wyciekły, aby w razie potrzeby wydobyć jeszcze więcej informacji. Informacja o statusie majątkowym ofiar także może mieć dla nich dużą wartość i otworzyć kolejne możliwości wyrafinowanych ataków – podsumowuje Kamil Sadkowski.
Komentarze (0)