Ultranowoczesne retrofity LED kojarzone są przede wszystkim jako alternatywa dla żarówek halogenowych do reflektorów głównych. W tej gamie Philips oferuje też typy do oświetlenia pomocniczego - jasny i dynamiczny sygnał podejmowanego manewru powinien przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Według danych Urzędu Statystycznego na przestrzeni drugiej dekady XXI wieku przybyło na polskich drogach blisko 9 milionów pojazdów mechanicznych. Oznacza to wzrost pomiędzy 2011 a 2020 o ponad 36 procent. Przekłada się to wprost na większe natężenie ruchu, a tym samym rośnie ryzyko kolizji czy wypadku.
Jedną z podstawowych zasad zapewnienia bezpieczeństwa na drodze jest odpowiednie sygnalizowanie przez kierującego podejmowanych manewrów. Stąd tak ważne jest utrzymanie w należytym stanie technicznym oświetlenia pojazdu, w tym kierunkowskazów i STOP. Nie tylko dobrym zwyczajem, ale i obowiązkiem każdego użytkownika jest systematyczna kontrola prawidłowego działania i natychmiastowa wymiana przepalonego elementu.
Pomimo rozwoju różnych technologii wciąż najpopularniejszym źródłem tych świateł są żarówki halogenowe. Podstawowe typy to W5W, W21W i P21W. W zależności od koloru klosza kierunkowskazu wybór sprowadza się do barwy białej lub bursztynowej (pomarańczowej). W przypadku STOP czy tylnych świateł przeciwmgłowych mogą mieć barwę czerwoną. Szczegółowe informacje na temat zastosowanych żarówek można znaleźć w książce obsługi danego pojazdu.
„Technologia idzie naprzód, dziś źródłem światła tzw. signalingów stają się ultranowoczesne diody LED. Dotyczy to jednak fabrycznie nowych i często droższych wersji modeli pojazdów mechanicznych. W przypadku starszych, z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi jest alternatywa w postaci retrofitów LED. Podobnie jak w tych do reflektorów głównych, tak i w pomocniczych żarnik i szklaną bańkę zastąpiono wydajniejszymi diodami. Ich zaletą, ważną przy sygnalizacji podejmowanych manewrów, jest intensywniejsze i dynamiczniejsze światło, co bezapelacyjnie bardziej zwraca uwagę pozostałych uczestników ruchu - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Od kilku lat marka Philips posiada w swojej ofercie retrofity LED zarówno do reflektorów głównych, jak i lamp pomocniczych. Stanowią one niemal pełne pokrycie typów źródeł światła stosowanych w pojazdach mechanicznych. W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, nie mają one homologacji na drogi publiczne. Powoli jednak sytuacja się zmienia, przed kilkoma tygodniami Niemcy zalegalizowały użycie w wybranych modelach samochodów osobowych i dostawczych retrofity Philips Ultinon Pro6000 H7 LED. Wkrótce należy spodziewać się kolejnych działań.
Niemniej oferowane dziś przez markę Philips żarówki LED bez przeszkód można montować we wnętrzu pojazdów - do podświetlenia kokpitu, kabiny pasażerskiej czy bagażnika. W ich gamie znajduje się także typ T10 oraz Festoon o różnych długościach obudowy. Zaletą ich wymiany jest znacznie jaśniejsze, zbliżone do dziennego, światło przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru prądu.
Komentarze (0)