Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  16.03.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Docieranie silnika po remoncie na biegu jałowym?

Po lewej niedostateczne smarowanie podczas zbyt długiej pracy na biegu jałowym. Po prawej - bezpośrednie i pośrednie smarowanie części przez rozpryskiwany olej.

Jakie błędy można popełnić przy docieraniu silnika? Czy po zamontowaniu silnik może pracować na biegu jałowym przez wiele godzin? Jakie uszkodzenia mogą wystąpić? Zapraszamy do lektury artykułu opracowanego przez ekspertów MS Motorservice.

W wielu warsztatach stosowana jest szkodliwa metoda docierania silników. Po montażu silnik pracuje przez wiele godzin, a często nawet przez wiele dni, na biegu jałowym. Często błędnie uważa się, że ta metoda docierania jest szczególnie łagodna, ponieważ silnik nie jest obciążony i w ten sposób unika się uszkodzeń. W rzeczywistości sytuacja jest jednak dokładnie odwrotna: wielogodzinna praca na biegu jałowym jest absolutnie szkodliwa dla silnika! Dotarcie silnika na biegu jałowym nie jest możliwe. Ta metoda może spowodować nadmierne zużycie albo uszkodzenia.

PRZY DOCIERANIU NA BIEGU JAŁOWYM WYSTĘPUJĄ NASTĘPUJĄCE PROBLEMY

  • Wskutek niskiej prędkości obrotowej pompa oleju wytwarza za niskie ciśnienie i nie doprowadza dostatecznej ilości oleju do punktów smarowania. 
  • Łożyska ślizgowe nie są prawidłowo smarowane i chłodzone. Brud i ścier nie zostają wypłukane z punktów łożyskowania. 
  • Z łożysk ślizgowych wycieka za mało oleju. Wskutek tego ścianki cylindrów nie są spryskiwane dostateczną ilością oleju. Brud nie zostaje wymyty i już na tym etapie zwiększa się stopień zużycia i powodują szkody.
  • Zawór ciśnieniowy (strzałka na rysunku po lewej) układu natryskowego chłodzenia tłoka nie otwiera się na biegu jałowym. Tłok nie jest chłodzony, a zbyt mała ilość spływającego oleju skutkuje niedostatecznym smarowaniem sworzni tłokowych i panewek łożysk korbowodów. 
  • Turbosprężarka jest źle smarowana i chłodzona. Już 20-minutowa praca na biegu jałowym jest szkodliwa dla turbosprężarki – i nie dotyczy to tylko docierania, lecz także normalnej eksploatacji silnika. 
  • Elementy takie jak zawory czy wałek rozrządu pracują w zbyt małej ilości oleju
  • Na biegu jałowym pierścienie tłokowe nie zapewniają całkowitego uszczelnienia. Gorące gazy spalinowe są przedmuchiwane, nagrzewają ściankę cylindra i naruszają film olejowy. W niekorzystnych warunkach olej może się też dostawać do komory spalania. Konsekwencja: niebieski dym i olej wyciekający z układu wydechowego.

SMAROWANIE NA OBROTACH

Na rysunku po prawej pokazany jest przebieg smarowania silnika przy średniej prędkości obrotowej. Wyższa prędkość obrotowa zapewnia dostateczne ciśnienie oleju, dzięki czemu otwierają się zawory wtryskiwaczy oleju, doprowadzające świeży olej do kanałów chłodzących tłoków (01). Skapujący z powrotem olej dodatkowo smaruje i chłodzi sworznie tłokowe. Dostateczna ilość rozpryskiwanego oleju, wydostającego się prawidłowo z łożysk ślizgowych wału korbowego, zapewnia smarowanie powierzchni cylindrów poniżej tłoka.

DOCIERANIE WYREMONTOWANYCH SILNIKÓW

Jeżeli nie jest dostępne stanowisko kontrolne do kontrolowanego docierania silników, silnik należy dotrzeć w ruchu drogowym.

ZALECENIA DOTYCZĄCE DOCIERANIA PODCZAS JAZDY

  • Pojazd nie powinien być całkowicie załadowany 
  • Silnik powinien pracować ze zmiennymi prędkościami obrotowymi do najwyżej 2/3 maksymalnej prędkości obrotowej 
  • Unikać stanów jazdy ze zbyt niską prędkością obrotową 
  • Nie wykorzystywać maksymalnych prędkości obrotowych na poszczególnych biegach 
  • Nie pokonywać zbyt długich odcinków pod górę (za duże obciążenie) 
  • Nie pokonywać zbyt długich odcinków z góry (za małe obciążenie, niekorzystne hamowanie silnikiem) 
  • Nie używać hamulca silnikowego 
  • Nie rozpędzać pojazdu do prędkości maksymalnej 
  • Nie jeździć przy ekstremalnie wysokich temperaturach otoczenia 
  • Unikać dłuższych okresów przestoju na biegu jałowym (np. na światłach drogowych, w korkach)

POZOSTAŁE WSKAZÓWKI

  • W fazie docierania należy wielokrotnie sprawdzać poziom oleju. W fazie docierania zużycie oleju może być wyższe. Zaleca się sprawdzanie poziomu oleju co 50 do 100 km i uzupełnianie go w razie potrzeby. W przypadku stwierdzenia na miarce oleju znacznego spadku poziomu oleju należy w dalszym ciągu sprawdzać olej w krótkich odstępach czasu. 
  • Nie przepełniać silnika olejem 
  • Ważne: przy wymianie oleju po 1000 km wymienić także filtr oleju.

źródło: MS Motorservice

Komentarze (8)

dodaj komentarz
  • ~ Miras_elektryk 8 ponad rok temu szkoda że dopiero teraz trafiem na ten artykuł... trochę za późno
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ IRON72 7 ponad rok temu W MOIM MOTOCYLKCH ZASTOSOWALEM POMPE OLEJU HI FLOW CO POWINNO REKOMPENSOWAC DOCIERANIE SILNIKA NA WOLNYCH OBROTACH Z RACJI JEJ WYDAJNOSCI NIE MNIEJ JEDNAK ZAWSZE POSTEPUJE Z ZALECENIAMI POWYZEJ I NIGDY JESZCZE SIE NIE ZAWIODLEM
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ ech.... 6 ponad rok temuocena: 100%  Pompy oleju posiadają taką wydajność aby już przy niskich obrotach zapewniać odpowiednie ciśnienie i smarowanie - a przy wysokich je ograniczać więc co za bzdury tu są wypisywane.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kris 5 ponad rok temuocena: 100%  Dotarcie na biegu jałowym przez pierwsze Parę minut jest jak najbardziej ok. Przy remoncie kapitalnym wymieniamy też pompę oleju, więc smarowanie jest dobre. Poza tym używam manometru do sprawdzenia ciśnienia oleju, widzę że ciśnienie pompa daje max. Ten kto to pisał chyba nigdy silnika nie remontował.
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Pignol 4 ponad rok temuocena: 100%  Autor artykulu (motoservice) nie rozumie ktore elementy silnika wymagaja dotarcia i jakie parametry sa istotne dla prawidlowego dotarcia tych 2 elementow.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Pignol 3 ponad rok temu Autor artykulu (motoservice) nie rozumie ktore elementy silnika wymagaja dotarcia i jakie parametry sa istotne dla prawidlowego dotarcia tych 2 elementow.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ ART 2 ponad rok temuocena: 100%  Poczytaj o hamulcu silnikowym w samochodach ciężarowych
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
  • ~ kev 1 ponad rok temuocena: 25%  no i ch..! 90% silników na świecie zatartych z powodu postania sobie w korkach. A nie, to tylko mokry sen autora teksu. PS. co to jest hamulec silnikowy? Wymieniał ktoś tarczę hamulcową albo bęben, albo klocek hamulcowy w silniku?
    oceń komentarz 1 3 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony