Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  10.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Filtr oleju OX 171/2D: Uszkodzenia silnika przez niebezpieczne kopie

Coraz częściej warsztaty i kierowcy samochodów konfrontowani są z poważnym uszkodzeniem silnika. Przyczyną jest często montaż filtra oleju, który na skutek braku drobnego detalu nie działa w sposób właściwy.

Trzonek MAHLE: wielozadaniowość w filtrze oleju
Na dolnej tarczy elementu filtracyjnego zamontowany jest czarny trzpień z tworzywa sztucznego z o-ringiem, znany jako trzonek MAHLE. W zamontowanym stanie trzonek pasuje dokładnie do otworu w obudowie filtra i uszczelnia go.

Pełna czystość: automatyczne opróżnianie oleju
Podczas odkręcania pokrywy przy wymianie filtra trzonek jest wyciągany z otworu i otwiera go w obudowie filtra, co pozwala na spłynięcie pozostałości oleju z obudowy do miski olejowej.

Całkowite opróżnienie jest bardzo ważne, gdyż:
- zapobiega ono wydostawaniu się ewentualnie pozostałego oleju z obudowy podczas montażu nowego filtra,
- zapewnia możliwie całkowitą wymianę zużytego oleju na nowy.

Nowy oryginalny filtr jest również wyposażony w trzonek z uszczelką. Dzięki temu podczas montażu następuje całkowite zamknięcie otworu powrotnego, a cały olej silnikowy jest tłoczony przez papier filtracyjny i przy tym czyszczony– zgodnie z oczekiwaniami.

Niezawodny montaż dzięki naprowadzonemu torowi
U dołu obudowy filtra znajduje się spiralna prowadnica, podobnie jak w przypadku zjeżdżalni w aquaparku. Podczas dokręcania pokrywy trzonek zsuwa się po tej prowadnicy idealnie do otworu w obudowie, gdzie zostaje zaryglowany i zamyka go.

Zdradzieckie kopie z niszczycielskim wypustem
Aby nie naruszyć istniejących patentów MAHLE, inni producenci skopiowali co prawda wkład filtra, jednakże na dolnej tarczy elementu filtracyjnego umieścili wypust z tworzywa sztucznego. Wypust ten może stać się niszczącą bronią i przy wkręcaniu pokrywy zakleszczyć się w obudowie. Uniemożliwia to obracanie wkładu filtra, z fatalnym następstwem: trzonek nie może poruszać się w prowadnicy, a mechanik nie ma już pomocy i musi dokładnie trafić kołkiem do otworu, co jest bardzo trudne.

Dodatkowy problem jest taki, że ostry wypust z tworzywa sztucznego może niebezpiecznie zbliżyć się do zaworu obejściowego w obudowie albo nawet go uszkodzić i unieruchomić. Oznacza to, że zawór obejściowy, który powinien otwierać się tylko chwilowo w określonych sytuacjach, pozostaje ciągle otwarty, pozwalając na ciągłe krążenie niefiltrowanego oleju w silniku (bez zauważenia tego faktu przez użytkownika). Nieuniknionym następstwem jest nawet zatarcie silnika!


Ostrzeżenie: problemy z ciśnieniem oleju
Przy pewnej dozie szczęścia trzonek nie zatka dokładnie otworu powrotnego. Wtedy pojawiają się widoczne problemy z ciśnieniem oleju, które dostarczają uważnemu warsztatowi informacji o błędach montażowych przed uszkodzeniem silnika.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony