Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  05.05.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Grupa Bosch zwiększa obroty we wszystkich sektorach
Strona 2 z 2

Automatyzacja w mobilności: sukces biznesowy

Postęp technologiczny i sukcesy biznesowe Bosch osiąga także w dziedzinie automatyzacji jazdy. W 2016 roku przedsiębiorstwo po raz pierwszy przekroczyło próg jednego miliona euro ze sprzedaży układów wspomagających jazdę i pozyskało zamówienia o wartości 3,5 mld EUR. W sumie Bosch dąży do osiągnięcia w 2017 r. wzrostu w tym segmencie powyżej rynku, którego wzrost jest szacowany na 30%. W spółce Bosch nad autonomiczną jazdą pracuje już prawie 3 000 konstruktorów, o 500 więcej niż przed rokiem. Wspólnie ze spółką Daimler firma Bosch pracuje nad koncepcją półautonomicznych i autonomicznych samochodów poruszających się w środowisku miejskim. Celem tych działań jest wprowadzenie autonomicznych pojazdów w miastach już na początku przyszłej dekady. Kluczowym elementem dla tej technologii jest komputer pokładowy Bosch AI, wyposażony w sztuczną inteligencję – mózg autonomicznych samochodów. Jeszcze w tym dziesięcioleciu przedsiębiorstwo stworzy bardzo dokładną mapę cyfrową uwzględniającą sygnały czujników radarowych montowanych w pojazdach. Taka mapa jest niezbędnym elementem koncepcji autonomicznej jazdy. Ponadto w partnerstwach utworzonych z Vodafone, Telekom, Huawei i Nokią Bosch pracuje nad infrastrukturą dla autonomicznego i zintegrowanego w sieci transportu, m.in. prowadzi testy komunikacji pomiędzy samochodami za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej.

Zintegrowana mobilność: asystent na kołach

Już w przyszłym roku ruszy Bosch Automotive Cloud Suite, nowa platforma dla usług w zakresie mobilności, takich jak ostrzeganie o samochodach jadących pod prąd, wyszukiwanie miejsc parkingowych online, czy osobisty asystent.

- Platforma Bosch Automotive Cloud Suite stanowi bazę technologiczną dla usług dedykowanych samochodom podłączonym do internetu. Platforma integruje kierowców, samochody, producentów oraz dostawców usług w obszarze mobilności – powiedział Denner.

Bosch Automotive Cloud Suite łączy kompetencje Bosch w zakresie motoryzacji oraz IT. Do 2022 roku światowy rynek zintegrowanej mobilności będzie zwiększał się rocznie o prawie 25% (wg danych PwC). Do roku 2020 roku na całym świecie będzie prawdopodobnie już 250 milionów samochodów podłączonych do internetu (wg szacunków Gartner).

Nowe postrzeganie technologii: inteligentna i budząca emocje

W ocenie firmy Bosch, do roku 2020 wielkość światowego rynku Internetu rzeczy (IoT) będzie rosnąć o 35% rocznie, osiągając 250 mld USD. W 2016 roku koncern sprzedał już 27 milionów produktów wyposażonych w opcję komunikowania się przez internet. Do roku 2020 wszystkie nowe produkty elektroniczne Bosch będą posiadały tę opcję. Co więcej w przyszłości koncern będzie do każdego produktu oferował odpowiedni pakiet usług. Kluczem do tego jest sztuczna inteligencja. Za 10 lat każdy nowy produkt Bosch będzie projektowany i produkowany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji lub też sam będzie w nią wyposażony. W ciągu najbliższych pięciu lat Bosch zainwestuje 300 mln EUR we własne centrum sztucznej inteligencji Bosch Center for Artifical Intelligence. W Badenii-Wirtembergii, przy wsparciu Bosch powstaje obecnie Cyber Valley. Będzie to koalicja polityki, biznesu i nauki, mająca na celu wspierać badania nad sztuczną inteligencją. Wspólnie z uniwersytetem w Amsterdamie Bosch prowadzi Delta Lab – laboratorium badawcze zajmujące się dziedziną głębokiego uczenia (Deep Learning). – Dzięki sztucznej inteligencji integracja z internetem zyska wymiar osobisty i emocjonalny. Cyfrowi asystenci będą coraz bardziej inteligentni i odciążą użytkowników w codziennych zadaniach – podkreśla prezes Bosch Volkmar Denner. Do początków następnej dekady liczba użytkowników cyfrowych asystentów ulegnie potrojeniu i wyniesie ponad 1,5 miliarda (wg danych Tractica).

Wyniki za rok 2016 w podziale na regiony

W Europie Grupa Bosch osiągnęła w 2016 roku obroty w wysokości 38,6 mld EUR. W porównaniu do roku 2015 obroty wzrosły o 3,4% (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,8%). W 2016 roku region ten odnotował wyjątkowo wysokie obciążenia spowodowane efektami różnic kursów wymiany walut, m.in. ze względu na dewaluację funta brytyjskiego. Po bardzo dobrym roku 2015 obroty Grupy Bosch w Ameryce Północnej zmalały w 2016 roku o 2,2%, do 12,3 mld EUR, z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut spadek wyniósł 1,8%. W Ameryce Południowej obroty Grupy Bosch z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrosły o 2,4%. Nominalnie jednak obroty w tym regionie spadły jednak o 5,0%, do 1,4 mld EUR. W regionie Azji i Pacyfiku Bosch odnotował w 2016 roku wyraźny wzrost obrotów o 8,3%, do 20,8 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 12%). Region Azji i Pacyfiku ma już blisko 30-procentowy udział w całkowitych obrotach Grupy Bosch.

Wyniki za rok 2016 w podziale na sektory

Spośród wszystkich czterech sektorów najsilniejszy wzrost w 2016 roku odnotował sektor Mobility Solutions. Obroty tego sektora zwiększyły się o 5,5%, do 43,9 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 6,9%). Sektor Industrial Technology, a zwłaszcza dział branżowy Drive and Control Technology, w 2016 roku nadal zmagał się z trudną sytuacją na rynku. Obroty sektora zmalały o 5,2%, do 6,3 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,2%). Z pominięciem efektów konsolidacyjnych spadek obrotów wyniósł tylko 1,5%. Dobrą wiadomością jest powrót sektora do strefy zysków. Z kolein na obroty sektora Consumer Goods szczególnie duży wpływ miały ujemne efekty kursów wymiany walut. Z pominięciem tych efektów sektor odnotował wzrost obrotów o 5,7%, jednak nominalnie obroty wzrosły o 2,6%, do 17,6 mld EUR. Sektor Energy and Building Technology osiągnął w 2016 roku obroty w wysokości 5,2 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty wzrosły 4,5%, wzrost nominalny wyniósł 1,7%.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony