Zapach nowego wnętrza samochodu jest równie ważny jak jego wyposażenie czy stylizacja. To cecha, która niejednokrotnie identyfikuje markę. ELiX – polski producent odświeżaczy powietrza i specjalista w tej branży wyjaśnia, jak producenci tworzą tę wyjątkową aurę w swoich samochodach.
Zapach wnętrza samochodu to bardzo skomplikowany temat. W dużej mierze składają się na niego poszczególne zapachy podzespołów użytych w procesie produkcji oraz zapach środków pielęgnacji wnętrza samochodu. Już na tym etapie niektórzy producenci selekcjonują dostawców i materiały dobierając takie, które są zgodne zapachowo ze ściśle określonymi wytycznymi.
Jakość, to także odpowiedni zapach
W przypadku marek premium jakość materiałów stosowanych do wykończenia wnętrza jest oceniana kompleksowo. To pełne spektrum doznań dla spełnienia oczekiwań klienta. Chodzi nie tylko o kwestie technologiczne użyteczności danej części, ale także o kwestie estetyczne (wizualne, dotykowe) a także właśnie o zapach. Oznacza to, że producenci marek premium nie pozostawiają zapachu przypadkowi. Można powiedzieć, że zarządzają nim w sposób niezwykle skuteczny.
Należy pamiętać, że w pewnej klasie samochodów zapach wnętrza pojazdu musi być spójny z wizerunkiem marki oraz jakością wykończenia. To jest najważniejszy element zarządzania zapachem – spójność zapachu z wystrojem wnętrza. Nawet jeśli stosuje się skóry ekologiczne, one także mogą mieć wytworny zapach, który tworzy wyjątkowy klimat i daje przyjemność obcowania z daną marką czy modelem.
Niezmiernie ważne jest, czego producenci już się nauczyli, zarządzanie intensywnością zapachu. Zapach elementów wnętrza powinien być niezmiernie delikatny i trwały. Tak aby użytkownik rozpoznał go wchodząc do pojazdu a następnie, dzięki mechanizmom adaptacyjnym w kilka minut przestał go rozpoznawać. Obecnie dobre jakościowo podzespoły mogą pachnieć nawet ponad rok a wszystko to dzięki zastosowaniu specjalnych nośników zapachu odpornych na wysokie temperatury. Chodzi tu o etap produkcji – np. fazę wtrysku plastiku.
Bardzo ciekawą technologią są zapachy uwalniane dopiero podczas dotykania elementu. Najczęściej wykorzystuje się je w przypadku wszelkich elementów tekstylnych czy skórzanych.
Zapach pomaga sprzedawać
Właściwy zapach wnętrza pojazdu, tworzy przyjemną atmosferę, która pozostaje w pamięci emocjonalnej dużo dłużej niż opisy techniczne i niejednokrotnie pomaga sprzedawać samochody.
ELiX ujawnia zapachowe sekrety producentów aut. Otóż, według badań zapach spełnia swoją „marketingową” rolę w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy "pasuje do danej marki" oraz jest zgodny z wyposażeniem wnętrza, po drugie – gdy jego intensywność jest dobrze dobrana. Obrazuje to załączony wykres odbierania intensywności zapachu – interesuje nas poziom 3, to znaczy ten, kiedy odbiorca jest na granicy identyfikacji tego, co i jak pachnie.
Jak czytać wykres ELiX?
Zakres 0-1 to obszar, gdzie intensywność zapachu jest tak niska, że nie czujemy nic (ale zwierzęta potrafią już identyfikować tak małe stężenie zapachu).
Zakres 1-2 to bodaj najciekawszy zakres stężenia zapachu, gdzie nie jesteśmy w stanie zidentyfikować źródła zapachu. Nie potrafimy go określić, natomiast odbieramy go już emocjonalnie jako coś pozytywnego (jest przyjemnie) lub negatywnego (uważaj, lub nie jedz); ten poziom wywołuje coś w rodzaju przeczucia, które niektórzy nazywają szóstym zmysłem.
Zakres, w obrębie którego potrafimy zidentyfikować zapach i go opisać, a także wyraźnie wiemy z jakimi emocjami i wspomnieniami jest on związany? To zakres 2-3. Obszar działania dobrze dobranych perfum, czy właściwie zastosowanych odświeżaczy. Gdy rośnie intensywność odczuwania (zakres 3-4), zapach zaczyna być… uciążliwy. Mamy wtedy zbyt dużą intensywność zapachu i bez względu na rodzaj zapachu nie czujemy się z tym komfortowo. To przypadek, gdy jedziemy windą z kimś kto wylał na siebie całą butelkę perfum – "niby ładnie pachnie, ale głowa boli".
Z kolei zakres 4 i więcej określa takie stężenie zapachu, przy którym następuje przekroczenie progu bólu. Bez względu na rodzaj zapachu odruchową reakcją jest chęć opuszczenia miejsca o takim stężeniu zapachu.
- Przesadna intensywność jest odbierana równie źle albo nawet gorzej jak zły zapach. Generalnie najważniejsze dla producentów samochodów jest wykreowanie przyjaznego, dobrego jakościowo miejsca, w którym czujemy się przyjemnie. Taką samą zasadą należy się kierować podczas indywidualnego dobierania zapachów do samochodów, pomieszczeń czy naszych osobistych perfum - mówi Waldemar Stasiak, ELiX.
Jaki zapach podoba się najbardziej?
Bardzo dobrym przykładem jest tak zwany zapach New Car, który ewoluował z ciężkiego zapachu skóry w kierunku lżejszych męskich perfum. I ma to uzasadnienie, gdyż w popularnych autach nie ma elementów skórzanych i zapach ten wydawał się sztuczny. Natomiast zapach męskich perfum z lekką domieszką luksusowej skóry nadaje wnętrzu przyjemną spokojną atmosferę i jest powszechnie akceptowany tak przez mężczyzn jak i kobiety.
Fot. ELiX
Komentarze (0)