Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

2 dni temu  26.05.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak jeździć hybrydą? Uwaga na hamulce

W 2025 roku po polskich drogach porusza się już ponad 60 tysięcy samochodów hybrydowych, a ich liczba wciąż dynamicznie rośnie. Wraz z popularyzacją napędów zelektryfikowanych, kierowcy zyskują nowe możliwości – ale też nowe obowiązki serwisowe, szczególnie w zakresie układu hamulcowego, który w takich autach pracuje inaczej niż w samochodach spalinowych.

Rekuperacja to nie wszystko – hamulce w hybrydzie też potrzebują uwagi

Pojazdy hybrydowe wykorzystują tzw. hamowanie odzyskowe (rekuperacyjne), które pozwala odzyskiwać energię podczas zwalniania i zasilać akumulator trakcyjny. Oznacza to, że klasyczne klocki i tarcze są używane rzadziej – ale nie można o nich zapominać.Rzadsze użycie hamulców ciernych to ryzyko korozji tarcz, zeszklenia klocków i spadku efektywności hamowania, szczególnie zimą – gdy sól i wilgoć potrafią znacząco skrócić ich żywotność.

Steinhof radzi: 8 kluczowych zasad dla kierowców hybryd

Eksperci Steinhof, firmy z ponad 65-letnim doświadczeniem w produkcji komponentów hamulcowych, wskazują najważniejsze zasady, które zapewnią długowieczność i bezpieczeństwo hamulców w pojazdach hybrydowych:

  1. Używaj hamulca! – Nawet jeśli rekuperacja działa automatycznie, regularnie używaj klasycznego hamulca, aby „czyścić” tarcze.
  2. Wymieniaj płyn hamulcowy co 2 lata – Najlepiej na specjalny typ EHV
  3. Kontroluj stan klocków i tarcz przy każdej wymianie opon – Minimalna grubość okładziny to 1,5 mm
  4. Docieraj nowe zestawy hamulcowe – 10 umiarkowanych hamowań z 90 do 30 km/h wydłuży ich trwałość
  5. Sprawdzaj przewody i osłony – Ich zły stan może prowadzić do awarii innych podzespołów
  6. Unikaj przeciążania auta – Każdy dodatkowy kilogram obciąża układ hamulcowy
  7. Dostosuj styl jazdy – Płynna jazda i przewidywanie sytuacji drogowej to klucz do trwałości
  8. Zlecaj serwis specjalistom – Diagnostyka układów w EHV wymaga odpowiednich narzędzi i wiedzy

Hybryda to też inny styl jazdy

- Z racji pracy układu rekuperacyjnego, jazda autem hybrydowym powinna być bardziej przewidywalna i płynna. Wcześniejsze zdejmowanie nogi z gazu pozwala silnikowi odzyskiwać energię, a tradycyjne hamulce są używane tylko w ostateczności. Taka jazda to nie tylko komfort i ekologia, ale też niższe koszty eksploatacji – o ile nie zapomnimy o regularnym serwisie - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.

Artykuł przygotowany przez ekspertów Steinhof

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony