
W 2025 roku po polskich drogach porusza się już ponad 60 tysięcy samochodów hybrydowych, a ich liczba wciąż dynamicznie rośnie. Wraz z popularyzacją napędów zelektryfikowanych, kierowcy zyskują nowe możliwości – ale też nowe obowiązki serwisowe, szczególnie w zakresie układu hamulcowego, który w takich autach pracuje inaczej niż w samochodach spalinowych.
Rekuperacja to nie wszystko – hamulce w hybrydzie też potrzebują uwagi
Pojazdy hybrydowe wykorzystują tzw. hamowanie odzyskowe (rekuperacyjne), które pozwala odzyskiwać energię podczas zwalniania i zasilać akumulator trakcyjny. Oznacza to, że klasyczne klocki i tarcze są używane rzadziej – ale nie można o nich zapominać.Rzadsze użycie hamulców ciernych to ryzyko korozji tarcz, zeszklenia klocków i spadku efektywności hamowania, szczególnie zimą – gdy sól i wilgoć potrafią znacząco skrócić ich żywotność.
Steinhof radzi: 8 kluczowych zasad dla kierowców hybryd
Eksperci Steinhof, firmy z ponad 65-letnim doświadczeniem w produkcji komponentów hamulcowych, wskazują najważniejsze zasady, które zapewnią długowieczność i bezpieczeństwo hamulców w pojazdach hybrydowych:
- Używaj hamulca! – Nawet jeśli rekuperacja działa automatycznie, regularnie używaj klasycznego hamulca, aby „czyścić” tarcze.
- Wymieniaj płyn hamulcowy co 2 lata – Najlepiej na specjalny typ EHV
- Kontroluj stan klocków i tarcz przy każdej wymianie opon – Minimalna grubość okładziny to 1,5 mm
- Docieraj nowe zestawy hamulcowe – 10 umiarkowanych hamowań z 90 do 30 km/h wydłuży ich trwałość
- Sprawdzaj przewody i osłony – Ich zły stan może prowadzić do awarii innych podzespołów
- Unikaj przeciążania auta – Każdy dodatkowy kilogram obciąża układ hamulcowy
- Dostosuj styl jazdy – Płynna jazda i przewidywanie sytuacji drogowej to klucz do trwałości
- Zlecaj serwis specjalistom – Diagnostyka układów w EHV wymaga odpowiednich narzędzi i wiedzy
Hybryda to też inny styl jazdy
- Z racji pracy układu rekuperacyjnego, jazda autem hybrydowym powinna być bardziej przewidywalna i płynna. Wcześniejsze zdejmowanie nogi z gazu pozwala silnikowi odzyskiwać energię, a tradycyjne hamulce są używane tylko w ostateczności. Taka jazda to nie tylko komfort i ekologia, ale też niższe koszty eksploatacji – o ile nie zapomnimy o regularnym serwisie - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Artykuł przygotowany przez ekspertów Steinhof
Komentarze (0)