Fot. Piotr Łukaszewicz
Zasięg samochodów elektrycznych - to temat bodaj najczęściej podnoszony przez krytyków elektromobilności. I trudno nie przyznać im racji - średni zasięg samochodów elektrycznych w granicach od 200 do 600 km na nikim nie zrobi wrażenia. A trzeba podkreślić, że zimą zasięg samochodów elektrycznych zmniejsza się średnio o 18%.
Co można doradzić klientom w warsztacie narzekającym na zmniejszające się możliwości ich samochodu? O baterię w samochodzie możemy dbać dwojako: zarówno w trakcie jazdy, aby na bieżąco organiczać jej zużycie, jak i podczas ładowania, dbając o jej konserwację i ogólny stan.
Warto zacząć od analizy sposobu jazdy. Wybierając ekologiczny tryb jazdy, płynny, bez skokowych zmian tempa zmniejszamy pobór mocy z baterii i tym samym możemy na jednym ładowaniu pojechać dalej. Producenci samochodów rekomendują, aby zimą zdecydować się na ogrzewanie tylko fotela i kierownicy, zamiast nagrzewania powietrza w aucie, ponieważ ma to wydatny wpływ na zużycie energii. Z drugiej strony, latem, podczas wysokich temperatur zalecają aktywowanie mechanizmu chłodzenia wnętrza przy baterii.
W dbaniu o ogólny dobrostan baterii może wesprzeć nasz samochód również technologia. W stacjach do ładowania samochodów elektrycznych Emone zainstalowano kilka ciekawych funkcji, które w niezależnych testach przeprowadzonych przez EV Garage Repair wypadły obiecująco.
Pierwszą funkcją, której się przyjrzeliśmy jest Battery Care, która pozwala chronić baterię przed degradacją. Dzięki ładowaniu baterii z obniżonym napięciem minimalizuje ona ryzyko przekroczenia dopuszczalnego napięcia pojedynczego ogniwa. Funkcja BatteryCare opóźnia ładowanie w ostatniej fazie (finalizacyjnej), ale znacznie zwiększa bezpieczeństwo (szczególnie, gdy samochód jest intensywnie użytkowany lub występują skrajne temperatury powietrza).
Kolejną interesującą funkcją jest Revive Balancig. Wzbudza ona duże zainteresowanie, ze względu na swoje unikalne działanie, ponieważ służy balansowaniu baterii. Jak to działa? Wymusza balansowania baterii, stwarzając jednocześnie optymalne warunki do przeprowadzenia procesu poprzez BMS. Dzięki nieustannej analizie podczas procesu ładowania optymalizuje balansowanie poszczególnych ogniw. W zależności od rodzaju i stanu baterii dzięki tej funkcji możliwe jest odzyskanie części utraconej sprawności. Proces balansowania opiera się na algorytmie ładowania impulsowego i powolnym równoważeniu napięć w poszczególnych ogniwach. W przypadku warsztatów samochodowych wyposażonych w stacje ładowania dysponujących tą funkcją warto oferować balansowanie baterii jako dodatkową usługę podczas wykonywania innych prac.
Po zbalansowaniu baterii warto dbać o nią również podczas ładowania. Odpowiedzialną za ten etap wspierającą samochód funkcją jest No Full Charging. Jej działanie jest dość proste, polega na zakończeniu ładowania przy naładowaniu około 95% dostępnej pojemności baterii. To wydłuża żywotność baterii.
W rozmowie z klientami warto więc podkreślić, że możemy wpłynąć na efektywność pracy baterii zarówno sposobem jej użytkowania, jak i wesprzeć się zaawansowaną technologią. Mamy nadzieję, że również producenci będą pracować nad technicznymi metodami wydłużenia życia baterii i tym samym zasięgu samochodów elektrycznych.
Komentarze (1)