Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

3 godziny temu  24.11.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak prawidłowo przygotować kampera do przerwy zimowej?
Strona 1 z 2

Nadchodzi zima. Dla większości kamperów oznacza to początek sezonowego postoju. BILSTEIN podpowiada jak najlepiej przygotować pojazd. Jak ochronić go przed mrozem, wilgocią i opóźnić procesy starzenia, które obniżają wartość auta. Prawidłowe przechowywanie pojazdu zwiększa także szanse na bezproblemowe rozpoczęcie sezonu wiosną.

Każdy ma oczywiście swoje własne, sprawdzone sposoby. Wiele zależy także od tego czy kamper będzie garażowany czy też spędzi zimę pod chmurką. Oto 10 możliwie jak najbardziej uniwersalnych wskazówek BILSTEIN. Mamy nadzieję, że każdy użytkownik kampera znajdzie w nich coś dla siebie.

1. Znajdź garaż, wiatę lub… kup plandekę

Idealnym rozwiązaniem jest zadaszone, suche miejsce parkingowe. W przypadku parkowania na zewnątrz należy użyć przepuszczającej powietrze plandeki, która pozwala na odprowadzanie wilgoci, ale chroni jednocześnie przed brudem i promieniowaniem UV.

2. Oczyść nadwozie i podwozie pojazdu

Przed zimowym postojem konieczne jest całkowite umycie pojazdu. Nie wolno zapominać także o podwoziu i nadkolach. Wrażliwe miejsca warto zabezpieczyć przed korozją. Zaleca się także natychmiastowe naprawianie niewielkich uszkodzeń lakieru.

3. Zadbaj o uszczelki i wentylację

Uszczelki drzwi i okien należy konserwować środkami do pielęgnacji gumy. Kanały wentylacyjne i otwory należy utrzymywać w czystości i zabezpieczyć przed przedostawaniem się małych gryzoni. W okresach nieaktywności należy regularnie wietrzyć wnętrza lub przynajmniej zastosować osuszacz powietrza. Osuszacz postawić najlepiej w zlewie lub w misce – przy dużej wilgoci może się przepełnić.

4. Opróżnij instalację wodną

Układy świeżej wody, ścieków i wody do mycia naczyń muszą być całkowicie opróżnione. Najlepiej przedmuchać rury sprężonym powietrzem, ustawić armaturę w pozycji środkowej i wyłączyć pompy. Kotły i zbiorniki również powinny być opróżnione, aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym zamarzaniem.

5. Zabezpiecz układy elektryczne i akumulatory

Naładuj akumulatory pokładowe zgodnie z zaleceniami producenta. Odłącz je od instalacji i jeśli to możliwe zabezpiecz przed mrozem. Doskonałą opcją jest ładowane konserwacyjne za pomocą ładowarki podtrzymującej. Sprawdź połączenia elektryczne pod kątem korozji.

6. Przygotuj układ paliwowy

Napełnij zbiornik tak bardzo, jak to możliwe, aby zapobiec tworzeniu się kondensacji. Dodatki do oleju napędowego mogą zapobiegać rozwojowi bakterii („szkodniki oleju napędowego”). Sprawdź również stan i poziom płyny niezamarzającego w chłodnicy i w zbiorniku do spryskiwaczy.

7. Odciąż opony

Nieznacznie zwiększ ciśnienie w oponach (o około 0,5 bara), aby zapobiec ich spłaszczeniu. Jeśli to możliwe, odciąż pojazd, umieszczając go na podporach. Niezłą opcją jest systematyczne, niewielkie przesuwanie pojazdu tak, aby nie odkształcały się opony.

8. Zwolnij hamulec postojowy

Jeśli to możliwe, zwolnij hamulec ręczny. Na wiosnę możesz mieć z tym problemy. Zamiast tego zabezpiecz pojazd klinami pod koła i włączonym biegiem.

9. Przygotuj wnętrze pojazdu

Wszystkie tekstylia, tapicerkę i materace przechowuj w suchym miejscu lub lekko je podnieś, aby umożliwić cyrkulację powietrza. Całkowicie usuń wszystkie produkty spożywcze, napoje i łatwo psujące się artykuły. Czysty i pusty pojazd to najlepsza ochrona przed pleśnią i nieprzyjemnymi zapachami.

10. Regularne zaglądaj do auta

Nawet podczas przerwy zimowej warto od czasu do czasu sprawdzić stan pojazdu: poszukaj śladów wilgoci, przewietrz wnętrze, sprawdź akumulator i uszczelki. Dzięki temu Twój kamper będzie w doskonałym stanie.

Porada eksperta: sprawdź amortyzatory i wykorzystaj przerwę na usprawnienia lub prace techniczne

Okres przechowywania to idealny moment na sprawdzenie stanu technicznego zawieszenia – zwłaszcza amortyzatorów. Kampery są narażone na duże obciążenia, co w sezonie powoduje znaczne zużycie amortyzatorów. Ślady oleju, niestabilne prowadzenie lub dłuższa droga hamowania to wyraźne oznaki zużycia. Jeśli konieczna jest ich wymiana, idealnym momentem jest przerwa zimowa.

Warto zastanowić się nad zastąpieniem oryginalnych amortyzatorów modelami BILSTEIN B6 Camper lub BILSTEIN B6 Camper Advanced. Oba zostały opracowane specjalnie dla kamperów i oferują znaczące korzyści w porównaniu z amortyzatorami OE. Są to:
•    wyraźnie lepsza stabilność jazdy – zwłaszcza przy bocznym wietrze lub podczas pokonywania zakrętów,
•    większy komfort na nierównych drogach,
•    bardziej precyzyjne prowadzenie i lepsza kontrola podczas manewrów omijania,
•    mniejsza tendencja do kołysania się i mniej wibracji we wnętrzu, Wymiana nie wymaga modyfikacji sprężyn! 
Wersja „Advanced” posiada również adaptacyjną mechanikę, która automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych: zapewnia komfort podczas długich podróży i większą stabilność podczas szybkich manewrów. Dzięki temu jest ona szczególnie interesująca dla większych lub w pełni załadowanych kamperów.

Kemping zimowy – magia zimowej pory roku

Oczywiście nie wszyscy kamperowicze kończą swój sezon. Coraz więcej osób odkrywa fascynację zimowym kempingiem. Czyste powietrze, pokryte śniegiem krajobrazy i ciche miejsca postojowe mają swój niepowtarzalny urok. Jednak, aby przyjemność pozostała niezmącona, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie techniczne. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony