Warto wiedzieć

WYWIADY

ponad rok temu  03.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Menager z DENSO o trendach na rynku wtórnym
Strona 1 z 2

Nigel Cole, Senior Global ITG Manager w korporacji DENSO omawia krótko- i długoterminowe trendy mające wpływ na rynek wtórny.

Nigel Cole ma ponad 30-letnie doświadczenie na rynku wtórnym, a jego obecna rola w DENSO polega na budowaniu relacji z międzynarodowymi grupami handlowymi (ITG) na całym świecie i omawianiu strategii z zagranicznymi firmami grupy DENSO. Tym samym jest osobą, która doskonale wie, jakie zmiany i wyzwania stoją obecnie przed rynkiem wtórnym.

Patrząc w przyszłość

- Po pierwsze, istnieją cztery długoterminowe trendy, które są szeroko dyskutowane: elektryfikacja, łączność, pojazdy autonomiczne i współdzielona  mobilność – zauważa. Tematy te są przedmiotem wielu debat i często omawiane są w branżowych publikacjach i na konferencjach, jednak jak podkreśla Nigel Cole, nie mają one większego wpływu krótkoterminowego. Podczas gdy producenci pojazdów i rządy różnych państw przygotowują się do wprowadzenia zmian, ich efekty nie będą odczuwalne jeszcze przez jakiś czas. Przykładowo, rząd Wielkiej Brytanii planuje, że do 2040 roku wszystkie nowe samochody przeznaczone do sprzedaży będą pojazdami o zerowej emisji. Francja wyznaczyła sobie ten sam cel, podczas gdy w Holandii i Niemczech termin wyznaczono na 2030 rok.

„W tym kontekście warto obserwować Norwegię”, podpowiada Cole. Zgodnie z norweskimi informacjami o ruchu drogowym, spośród 147 929 nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w 2018 roku, 31,2% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. Uwzględniając wszystkie pojazdy typu plug-in, otrzymujemy 49,1% rynku. Mimo że pojazdy elektryczne nadal stanowią jedynie niewielką część norweskiego parku samochodowego, kraj ten w szybkim tempie przyswaja elektryfikację pojazdów i, jak twierdzi Cole, „właśnie tam będą widoczne pierwsze efekty tego procesu na rynku wtórnym”.

Konsolidacja na rynku wtórnym

Koncentrując się na zmianach, które są widoczne na dzisiejszym rynku wtórnym i które mają potencjał zmiany jego podstawowej struktury, Cole zwraca uwagę na przyspieszenie konsolidacji branży, która stała się widoczna w ciągu ostatnich kilku lat.

„Początkiem tego procesu był zakup TRW przez ZF – później widzieliśmy wiele innych transakcji tego typu. Wielkie marki będą się stawały coraz mocniejsze”. Korporacja DENSO nie przeprowadziła żadnych większych przejęć, ale skupiła się na mniejszych specjalistycznych firmach. Cole jest przekonany, że DENSO pozostanie wpływowym graczem ze względu na swoje doświadczenie i pozycję eksperta w zakresie technologii OE, w wyniku czego DENSO będzie się rozwijało także na niezależnym rynku części zamiennych.

Konsolidacja jest widoczna również wśród dystrybutorów części, spośród których LKQ i GPC jawią się jako dwaj najwięksi gracze na świecie. Większy rozmiar i zasięg przedsiębiorstw zwiększa ich siłę, jak zauważa Cole: „Zglobalizowane firmy dystrybucyjne mogą chcieć ustalać cenę zgodną z najmniejszym wspólnym mianownikiem, powodując zmianę modeli cenowych i rabatowych producentów”.

Pozyskiwanie dystrybutorów ma również wpływ na grupy handlowe (ITG), których są członkami, a monopole i komisje ds. fuzji przedsiębiorstw starannie analizują transakcje, aby upewnić się, że ani dystrybutor, ani grupa handlowa nie uzyskają nieuczciwej przewagi. - To pokazuje, że ITG są obecnie uznawane za podmioty posiadające prawdziwą moc, a nie jedynie za kluby zrzeszające firmy członkowskie – tłumaczy Cole.

Według raportu McKinsey’a, w ciągu ostatnich 5 lat rynek północnoamerykański odnotował ponad 600 transakcji fuzji i przejęć na rynku samochodowych części zamiennych. Z kolei w Europie w fuzje i przejęcia zaangażowało się 9 z 10 największych niezależnych dystrybutorów części zamiennych.

Globalny wzrost ITG

Rozwijają się nie tylko producenci i dystrybutorzy części na rynku wtórnym: - Międzynarodowe grupy handlowe, które od jakiegoś czasu dominują w Europie, stają się globalne - podkreśla Cole.

Oprócz przyjmowania nowych, międzynarodowych członków, ITG pracują również nad budowaniem skutecznej sieci wysokiej jakości warsztatów na całym świecie, które pomogą zapewnić członkom grup długoterminowe korzyści. „Sieć warsztatów, która konsekwentnie spełnia wysokie standardy, może pozyskać duże floty, a także przyciągnąć uwagę lokalnych, mniejszych flot. Daje to gwarancję biznesu dla warsztatów, a także dla dystrybutorów, którzy są członkami ITG”.

Rosnące znaczenie flot

Coraz większe znaczenie zyskują profesjonalne floty pojazdów, bez względu na to, czy składają się one z samochodów firmowych i wypożyczanych, taksówek takich jak Uber czy współdzielonych pojazdów. Przewiduje się, że prawie jeden na dziesięć samochodów sprzedanych w 2030 r. będzie pojazdem współdzielonym (źródło: McKinsey). - Pośrednicy zaczną mieć rzeczywisty wpływ na nasz rynek. Coraz częściej osobą odpowiedzialną za utrzymanie pojazdu będzie ktoś inny niż kierowca. Ten pomysł wydaje się nieco przerażający dla niezależnego rynku części zamiennych. Jak już wspomniałem, ITG starają się wyprzedzić te zmiany i zapewnić sobie udział w tym biznesie, tak aby część dochodów trafiła na niezależny rynek części zamiennych, a nie do sieci producentów pojazdów” – twierdzi Cole.

Tagi: Denso,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony