Audi do produkcji szyb dla modelu Q4 e-tron wykorzystywać będzie już wkrótce szkło wykonane w 30 procentach z materiałów pochodzących z recyklingu uszkodzonych szyb samochodowych. W ten sposób to, co dotychczas funkcjonowało jako pilotażowy projekt „GlassLoop”, wejdzie do standardowej produkcji.
Audi, we współpracy ze swoimi firmami partnerskimi, jest pierwszym producentem samochodów segmentu premium, który uruchomił tego rodzaju zamknięty cykl obiegu szkła. Do tej pory uszkodzone szyby samochodowe - głównie szyby przednie i dachy panoramiczne - były wykorzystywane do mniej wymagających celów, takich jak butelki lub izolacja, w tak zwanym downcyklingu. Projekt pilotażowy był pierwszym, który wykazał, że szkło może być ponownie wykorzystane zachowując porównywalną jakość.
W dniach od 14 do 16 czerwca na GREENTECH FESTIVAL 2023 w Berlinie, Audi zaprezentuje jak funkcjonuje ten projekt. Cztery pierścienie są partnerem-założycielem tej funkcjonującej już od roku 2020 konferencji koncentrującej się na zrównoważonym rozwoju.
Prowadzony przez Audi wraz z firmami Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass i Saint-Gobain Sekurit projekt „GlassLoop” pokazuje, w jaki sposób cykle materiałowe mogą być wykorzystywane w produkcji seryjnej. Firmy partnerskie spędziły około roku na testowaniu sposobów wytwarzania nowych szyb przednich do Audi Q4 e-tron z uszkodzonego szkła samochodowego. Teraz proces jest gotowy do wdrożenia do regularnej produkcji.
Najpierw szyby samochodowe są rozbijane na małe kawałki przy użyciu innowacyjnego procesu recyklingu. Następnie usuwane są z nich wszystkie elementy niebędące szkłem, takie jak np. pozostałości kleju. Następnie uzyskany w ten sposób granulat szklany jest topiony i wprowadzany do procesu produkcji szyb samochodowych. Wtórna zawartość wyprodukowanego w ten sposób szkła wynosi do 30 procent. Od września 2023 r. produkowane w ten sposób szyby mają być wykorzystywane w Audi Q4 e-tron.
- Jeśli przetworzymy szyby samochodowe, których nie można już naprawić, tak by ponownie nadawały się do wykorzystania w przemyśle motoryzacyjnym, potrzebować będziemy ogólnie mniej surowców i unikać będziemy downcyklingu - wyjaśnia Philipp Eder, kierownik projektu ds. gospodarki o obiegu zamkniętym w łańcuchu dostaw Audi.
- Wykorzystanie przetworzonego granulatu szklanego pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na materiały pierwotne, takie jak piasek kwarcowy.
Audi zdobywcą Nagrody Zrównoważonego Rozwoju za projekt recyklingu szkła
Projekt „GlassLoop” jest częścią programu Audi Act4Impact dotyczącego łańcucha dostaw. Celem programu jest takie skonfigurowanie skutków łańcucha dostaw Audi, by były one jak najmniej szkodliwe dla ludzi i środowiska. Jako jeden z trójki laureatów, Audi zostało uhonorowane Niemiecką Nagrodą dla Projektów Zrównoważonego Rozwoju w kategorii „Koncepcja Recyklingu”. Nagroda ta przyznawana jest przez Deutsches Institut für Service-Qualität (Niemiecki Instytut Jakości Usług), sieć informacyjną ntv oraz magazyn DUP UNTERNEHMER, i sponsorowana przez Brigitte Zypries (emerytowaną niemiecką minister gospodarki).
Audi chce w przyszłości wprowadzić w procesie produkcji samochodów kolejne cykle materiałowe. Chce w ten sposób zwiększyć wykorzystanie materiałów wtórnych tam, gdzie ma to sens ekologiczny i ekonomiczny. Pozwala to zaoszczędzić cenne materiały pierwotne i zmniejszyć wpływ na środowisko.
Fot. Audi
Komentarze (0)