Po przepłynięciu przez kanały olej dociera do bardzo skomplikowanych elementów. Może to być np. hydrauliczny napinacz paska lub łańcucha rozrządu. W tym elemencie kluczem do sukcesu są stabilna lepkość oraz gwarancja płynności w niskich temperaturach. Olej musi zapewnić, że już przy pierwszym obrocie wału korbowego napęd wałków rozrządu będzie napięty i zostanie wyeliminowane ryzyko „przeskoczenia” paska lub łańcucha. Po rozgrzaniu silnika olej nie może stracić lepkości, gdyż wraz ze zmniejszaniem lepkości olej coraz słabiej doszczelnia współpracujące elementy silnika, co może doprowadzić do spadku ciśnienia. Castrol we współpracy z Fordem opracował szczególnie stabilny olej Castrol EDGE Professional A3 0W-40, jako jedyny rekomendowany do silników samochodu Ford Focus RS (305 KM), a wraz z BMW opracowany został olej rekomendowany do legendarnej serii M, który może pracować w niecodziennie wysokich temperaturach i jest nim Castrol w lepkości 10W-60.
Należy pamiętać, że dobór oleju i rekomendacja producenta samochodu bardzo często wynikają
z rozwiązań technicznych zastosowanych w silniku. Wielu producentów samochodów jest świadoma, że obecnie liczba rodzajów olejów jest przytłaczająca, ale nie można zrezygnować ze stosowania tego, który jest dedykowany do rozwiązania zastosowanego w danym silniku.
Idąc dalej układem smarowania, natrafimy na wałki rozrządu. Wysokie obroty oraz duże naciski pomiędzy krzywką a popychaczem sprawiają że olej musi wytrzymać czasem nacisk rzędu 10 ton/cm2. Tak wysokie naciski starają się przerwać ochronną warstwę filmu olejowego. Tutaj z pomocą przychodzi technologia wzmacniania filmu olejowego – Fluid Strength Technology™. Dzięki niej możemy wykorzystywać bardzo dynamicznie zmieniające się ciśnienie w filmie olejowym i wzmacniać olej w taki sposób, aby nie dopuszczać do kontaktów metal-metal współpracujących elementów silnika.
W nowoczesnych silnikach nie możemy zapomnieć o smarowaniu turbosprężarki. Olej pompowany do turbosprężarki poddawany jest bardzo wysokiemu stresowi termicznemu (nawet 300°C) oraz pracuje przy ogromnej prędkości wałka turbiny, często przekraczającej 200.000 obr./min. W takich warunkach olej musi zapewnić film olejowy, który ochroni turbosprężarkę oraz jednocześnie nie może utracić swoich właściwości podczas pracy przy tak wysokich temperaturach.
Odchodząc od konkretnych elementów silnika, powinniśmy jeszcze pamiętać o założeniach podstawowych, jakimi kierował się producent silnika. Ci producenci, którzy wykorzystują oleje energooszczędne (np. wspomniany wyżej Ford), kładą dodatkowy nacisk na precyzję montażu silnika (coraz ciaśniejsze pasowania współpracujących elementów) i coraz częściej sięgają po niekonwencjonalne materiały. Dzięki temu można stosować oleje, które mają mniejsze opory płynięcia (np. 5W-20 lub nawet 0W-20) i dzięki temu oszczędzać paliwo. Należy pamiętać, że dobór oleju i rekomendacja producenta samochodu bardzo często wynikają z rozwiązań technicznych zastosowanych w silniku. Wielu producentów samochodów jest świadoma, że obecnie liczba rodzajów olejów jest przytłaczająca, ale nie można zrezygnować ze stosowania tego, który jest dedykowany do rozwiązania zastosowanego w danym silniku. Owocem chęci zagwarantowania odpowiednich warunków pracy wszystkich mechanizmów w silniku jest rekomendacja producenta, którą warto brać pod uwagę, dobierając środki smarne.
AUTOR Paweł Mastalerek, kierownik działu technicznego Castrol
Komentarze (0)