Mobilność w miastach: zero wypadków, zero emisji, zero stresu
Postępująca urbanizacja niesie ze sobą wiele problemów. Do roku 2050 natężenie ruchu w miastach ma się zwiększyć o 30%.
– Chcemy, aby mobilność w miastach była bezwypadkowa, bezemisyjna i bezstresowa. W tym celu automatyzujemy, elektryfikujemy i integrujemy z internetem transport – powiedział V. Denner.
Do początków przyszłej dekady Bosch we współpracy z firmą Daimler wprowadzą na ulice miast zautomatyzowane i autonomiczne samochody. Już w tym roku odbędą się pierwsze testy praktyczne tego rodzaju pojazdów. W roku 2017 Bosch i Daimler zbiły ważny krok na drodze do zautomatyzowanej jazdy: na parkingu muzeum Mercedesa w Stuttgarcie spółki wdrożyły pierwsze na świecie rozwiązanie w dziedzinie zautomatyzowanego parkowania samochodów.
Napęd przyszłości: partnerstwa dla rozwoju ogniw paliwowych
Rok 2017 przyniósł firmie Bosch ważne osiągnięcia w dziedzinie elektryfikacji: rozpoczęła się produkcja nowego akumulatora 48 V dla pojazdów hybrydowych, który można łatwo zintegrować w nowych modelach. Uznani producenci i start-upy będą mogli dzięki temu skrócić czas i obniżyć koszty prowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Od 2019 roku nowa elektryczna oś napędowa (eAchse) firmy Bosch pomoże zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych.
– Zwiększyliśmy tempo w dziedzinie elektromobilności. W 2017 roku udało nam się pozyskać wiele zamówień, część z nich o miliardowej wartości – powiedział prezes Bosch.
W ramach projektu rozwojowego, realizowanego wspólnie z amerykańskim start-upem Nicola Motors, Bosch pracuje nad elektrycznym samochodem ciężarowym z napędem wodorowym.
Najpóźniej od 2030 ogniwa paliwowe zaczną odgrywać ważną rolę wśród koncepcji napędowych. Dlatego wzmacniamy nasze działania badawczo-rozwojowe w tym segmencie i stopniowo rozszerzamy nasze portfolio produktów – wyjaśnił V. Denner.
W Chinach, które są największym obecnie rynkiem elektromobilności, Bosch wspólnie z producentem silników do samochodów użytkowych, firmą Weichai, zrealizuje wspierany przez rząd projekt pilotażowy poświęcony ogniwom paliwowym dla samochodów użytkowych.
– Oferujemy szeroką gamę rozwiązań – od rowerów do samochodów ciężarowych. Żaden inny dostawca części dla przemysłu motoryzacyjnego nie ma tak szerokiej oferty jak Bosch – dodał V. Denner.
Wizja możliwa do zrealizowania: silnik spalinowy neutralny pod względem emisji CO2
Prezes Bosch podkreślił rolę i potencjał silnika spalinowego.
– Bez silników Diesla Europa nie zrealizuje celów związanych z obniżeniem emisji CO2 . Odnosząc się do bieżącej dyskusji na temat zakazów wjazdu dla samochodów z silniami Diesla, V. Denner wskazał, że już jest dostępna technologia wymagana do stworzenia wydajnego i chroniącego zasoby silnika Diesla.
Co więcej:
– Testowane przez nas pojazdy już dziś spełniają normy, które będą obowiązywać w 2020 roku. Rozwijamy i testujemy systemy, których poziom emisji jest wyraźnie niższy nawet od tych norm – wyjaśnił V. Denner, który w zarządzie spółki Bosch odpowiada także za badania i rozwój.
Konstruktorzy Bosch postawili sobie ambitny cel: silnik spalinowy, który emituje jedynie to, co zostało do niego wprowadzone. Emisja takiego silnika, z wyjątkiem CO2 nie będzie różniła się składem od powietrza w otoczeniu. Dzięki zastosowaniu e-paliw można skonstruować silnik spalinowy, który będzie neutralny pod względem emisji CO2.
Kultura innowacji: siła napędowa integracji z internetem
– Nie ma transformacji cyfrowej bez transformacji kulturowej – podkreślił Denner. – Na nowo opracowujemy koncepcję zarządzania i współpracy, a tym samym wzmacniamy naszą kulturę innowacji. – W wielu obszarach Bosch likwiduje dotychczasową hierarchię oraz granice pomiędzy działami i funkcjami. Wyeliminowano już ponad dwie trzecie wytycznych obowiązujących dotąd w koncernie, zlikwidowano premie indywidualne. W kulturze innowacji prezes Bosch widzi przewagę konkurencyjną:
– Na szczęście mamy personel, który jest przyzwyczajony do ciągłego doskonalenia się.
Działalność Grupy Bosch w 2017 roku w poszczególnych sektorach
Wszystkie sektory Grupy Bosch przyczyniły się do osiągnięcia pozytywnego wyniku w roku 2017. Według wstępnych danych, w sektorze Mobility Solutions obroty w wzrosły o 7,8%, do 47,4 mld EUR – przekraczając tym samym trzykrotnie wzrost światowej produkcji samochodów. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 9,2%. Główną siłą napędową okazał się duży popyt na układy wtryskowe do silników Diesla, szczególnie w przypadku samochodów użytkowych, układy wtrysku benzyny oraz układy wspomagające i systemy Infotainment. W sektorze Consumer Goods spółki BSH Hausgeräte GmbH i Bosch Power Tools osiągnęły wzrost obrotów w wysokości 4,5%, do 18,5 mld EUR.
Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty wzrosły nawet o 6,7%. Szczególnie dobrze rozwijała się spółka BSH Hausgeräte, która obchodziła w tym roku jubileusz 50-lecia swojego istnienia. Sektor Industrial Technology odnotował silny wzrost w wysokości 7,7%, do 6,7 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut odpowiada to wzrostowi w wysokości 8,5%. Główny udział we wzroście miał dział branżowy Drive and Control Technology. Sektor Energy and Building Technology osiągnął obroty w wysokości 5,4 mld EUR – co oznacza wzrost o 3,1%, a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,8%. Działy Thermotechnology i Security Systems przedstawiły w 2017 roku zintegrowane rozwiązania w segmentach ogrzewania i klimatyzacji oraz inteligentnej technologii w segmentach bezpieczeństwa i automatyzacji budynków.
Komentarze (0)