6 grudnia br. podczas XI Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych zostanie poruszony temat zaniżonych odszkodowań przy rozliczeniu kosztorysowym. Z wyliczeń Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych VOTUM S.A. wynika, że ten proceder tyczy się aż 89,78% wszystkich szkód.
Biorąc pod uwagę jedynie szkody zakwalifikowane przez Towarzystwo Ubezpieczeń jako częściowe, przy rozliczeniu kosztorysowym, odszkodowania zostały zaniżone w 89,78% szkód – wynika z wyliczeń Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, VOTUM S.A, jednego z głównych panelistów grudniowego XI Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
Analizując wpływ wytycznych KNF na wysokość odszkodowania, przyjęto 3 przedziały czasowe powstania szkody:
Analizę wykonano łącznie na próbce 3308 kosztorysów, które zostały wybrane wg wymienionego kryterium ze zbioru 6744 kosztorysów. We wszystkich 6744 kosztorysach, w wyniku weryfikacji wykonanej przez rzeczoznawców z Biura Ekspertyz Procesowych, próg rentowności sprzedaży (BEP), stwierdzono, że odszkodowanie zostało zaniżone o kwotę nie mniejszą niż 200 zł.
Wyniki analizy przedstawiono jako stosunek: kwota niedopłaty wg weryfikacji BEP/kwota wypłacona przez ubezpieczyciela OC = wynik w [%]
W pierwszym półroczu przyjęto w BEP do weryfikacji ponad 5000 spraw. Weryfikacji poddano sprawy spełniające kryteria:
- wysokość kosztów naprawy wg kosztorysu ubezpieczyciela wynosi co najmniej 1 500zł,
- pojazd nie jest starszy niż 15 lat. Dopuszczalne są wyjątki: pojazdy użytkowe lub pojazdy o dużej wartości, klasy premium (np. Mercedes S, BMW 7),
- decyzja o wypłacie odszkodowania została wydana nie dawniej niż 3 lata od daty przekazania sprawy do weryfikacji.
Powyższe zagadnienie zostanie szczegółowo omówione 6 grudnia w Warszawie AirPort Hotel Okęcie, podczas XI Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
Szczegółowy program Forum oraz formularz rejestracyjnych dostępny w załączeniu lub na stronie
Komentarze (0)