W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Poprawiono poziom bezpieczeństwa, a potwierdzeniem był fakt, że samochód otrzymał maksymalną wówczas notę czterech gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Łącznie, od 1997 do 2003 roku wyprodukowano 4,9 miliona VW Golfów IV, wliczając w to wszystkie pochodne.
Charakterystyczna sylwetka Golfa IV wpłynęła na inne modele Volkswagena w przyszłości. VW Golf IV wyglądał w połowie lat 90. niezwykle nowocześnie. Dziś eksperci od designu uważają ten projekt za ikonę stylu i przełom dla serii modeli – również dlatego, że czwarta generacja Golfa, z charakterystycznym dla serii słupkiem C, tworzyła pomost do Golfa I z 1974 roku.
Duże koła i długi rozstaw osi sprawiały, że auto wyglądało niezwykle dynamicznie. W oczy rzucały się detale, takie jak obłe zderzaki czy reflektory z przezroczystymi szkłami, które zastosowano po raz pierwszy w Golfie IV. Golf czwartej generacji znacznie urósł w porównaniu z poprzednikiem – długość wzrosła o 13 centymetrów, szerokość o 4 centymetry, a rozstaw osi o 3,5 centymetra. Efektem była zauważalnie większa przestrzeń dla pasażerów w porównaniu z Golfem III. Golf IV był produkowany z trzy- i pięciodrzwiowym nadwoziem.
Podobnie jak w Golfie III, było w czym wybierać, jeśli chodzi o jednostki napędowe. W Golfie IV stosowano silniki benzynowe: 1.4 75 KM, 1.6 100 KM, 1.6 16V 105 KM, 1.6 FSI 110 KM, 1.8 125 KM, 1.8T 150 KM, 2.0 115 KM, 2.3 V5 150/170 KM, 2.8 V6 204 KM, 3.2 V6 241 KM, a także diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa: wolnossące 1.9 SDI 68 KM oraz doładowane 1.9 TDI 90/100/110/115/130/150 KM. Podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji Golfa, także model produkowany od 1997 roku doczekał się odmiany kombi.
Golf GTI trafił do sprzedaży od samego początku, w 1997 roku. Golfa IV GTI można rozpoznać po standardowych 16-calowych felgach aluminiowych BBS i wykończeniu deski rozdzielczej drewnianym dekorem. Auto miało także fotele Recaro, niektóre z regulacją długości siedziska. Zewnętrznie Golf IV GTI nie różnił się zbyt wiele od innych wersji, ale oferował największy wybór silników. W GTI były dostępne silniki wysokoprężne 1.9 TDI o mocy od 110 do 150 KM, a także benzynowe od 115 do 180 KM (1.8 T, 2.0 i 2.3 V5). W ostatnim roku produkcji, 2003, Golf IV GTI był dostępny tylko z najmocniejszymi silnikami – 1.9 TDI 150 i 1.8T 180 KM. Ten ostatni był najszybszym GTI w gamie – osiągał prędkość maksymalną 228 km/h. Ta odmiana miała także większe tarcze hamulcowe w porównaniu z innymi GTI – 312 mm na przedniej i 256 mm na tylnej osi.
Na szczycie gamy znalazł się opracowany przez Volkswagen Racing Golf R32, wyposażony w sześciocylindrowy silnik 3.2 o mocy 241 KM.
Auto wyróżniało się obniżonym o 20 mm zawieszeniem, pakietem spoilerów i sportowymi dodatkami wewnątrz i na zewnątrz – m.in. 18-calowymi aluminiowymi felgami Aristo czy podwójną końcówką wydechu. Auto miało rzecz jasna napęd na cztery koła, który był przekazywany z silnika za pośrednictwem opcjonalnej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG. Auto miało świetne osiągi – w wersji ze skrzynią DSG przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 247 km/h. Dodatkowym smaczkiem była funkcja Launch Control, która pozwalała na jak najbardziej efektywny, a przy tym efektowny start. Golf R32 błyskawicznie zyskał status kultowego auta, a dziś jest poszukiwanym youngtimerem.
Dane techniczne Volkswagena Golfa IV z 1997 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4149 mm, szerokość 1735 mm, wysokość 1439 mm, rozstaw osi 2511 mm, masa własna 1174 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 330 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,4 l o mocy 75 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s
Historia Volkswagena Golfa IV:
1997 - Debiut Golfa IV podczas salonu IAA we Frankfurcie
1998 - Na rynku pojawia się Golf Cabriolet – zmodyfikowana odmiana Golfa III z przodem od modelu czwartej generacji. Rusza sprzedaż odmiany z napędem na cztery koła 4MOTION
1999 - Debiut odmiany kombi, zwanej Variant
W gamie silników pojawia się jednostka 1.9 TDI o mocy 115 KM, wyposażona w pompowtryskiwacze
2000 - Z taśmy zjechał 20-milionowy Golf
2001 - W gamie silników pojawia się 130-konna odmiana jednostki 1.9 TDI
2002 - Debiut modelu R32, z silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra i mocy 241 KM (rok później auto można było kupić w wersji z dwusprzęgłową skrzynią DSG)
2003 - Zakończenie produkcji Golfa IV
Przez 6 lat wyprodukowano 4,9 mln egzemplarzy
źródło: Volkswagen
Komentarze (0)