Warto wiedzieć

Wydarzenia

ponad rok temu  26.03.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Projekt Polonez, czyli renowacja i przebudowa polskiej klasyki

Modyfikacja Poloneza? Czeu nie! Ten ciekawy projekt to akcja firm Organika S.A., Custom Factory i LFANT Design.

Seryjną produkcję Poloneza rozpoczęto w Warszawie w 1978 roku, natomiast jego nazwa została wybrana w wyniku plebiscytu czytelników ,,Życia Warszawy”. Polonez miał za zadanie zastąpić popularnego wtedy Fiata 125p. W pierwszym roku powstało 3506 egzemplarzy. Auto stopniowo przechodziło modernizację, wprowadzano też kolejne wersje. Pierwszą była wersja hatchback, następnie wprowadzono odmianę użytkową Truck. Następnie było Atu, Caro Plus i Atu Plus. Ostatnią wersją Poloneza, produkowaną od 1999 roku było kombi. Należy także pamiętać o edycjach specjalnych, takich jak: sanitarka, czyli wariant opracowany na bazie Poloneza Cargo i Cargo Plus, z silnikiem 1600 CB, radiowóz, a także wersja Poloneza Truck, przygotowana specjalnie dla Ratownictwa Drogowego.

Produkcję aut wstrzymano 22 kwietnia 2002 roku. Fabrykę opuściło łącznie (bez wersji dostawczych) 1 061 807 egzemplarzy Poloneza.

Borewicz wiecznie żywy!

Na początku był niewinny pomysł, aby zrobić zwykły samochód reklamowy. Ten szybko przerodził się w ideę, aby zaprojektować w pełni autorski i oryginalny model, którego jeszcze w Polsce nie było. Chęć kultywowania polskich tradycji motoryzacyjnych spowodowała, że pierwszy wybór padł na Fiata 125p. Jednakże Organika S.A. miała w planach przerobienie auta na wersję coupe, a takich Fiatów w Polsce było już dużo. Po wstępnych analizach i projektach wybór ostatecznie padł na Poloneza Caro z 1995 roku.

- Poszukiwaliśmy modelu na wzór słynnego ,,Borewicza”, którym porucznik przemieszczał się po ulicach Warszawy. Zależało nam na starszej wersji Poloneza, jednakże egzemplarze dostępne na rynku niestety nie nadawały się do modernizacji. W naszym projekcie ,,Borewicz” pozostał inspiracją, jednak auto, które powstało to nasza autorska wersja – mówi Katarzyna Trzpil, dyrektor marketingu w Organice S.A.

Modyfikacje i ulepszenia

Za projekt nowego Poloneza odpowiedzialna była firma LFANT Design, natomiast za realizację – Custom Factory. Pracę rozpoczęły się oczywiście od demontażu zbędnych elementów: drzwi, podzespołów mechanicznych, poszyć błotników, progów itd. Następnie odbył się proces piaskowania, a także liczne naprawy blacharskie. Polonez wymagał wielu modyfikacji, nawet w samej komorze silnika.

- Nasz Polonez jest już gotowy, jednak nie chcemy zdradzać wszystkich szczegółów. Przebieg wszystkich etapów modernizacji można zobaczyć na filmach, które udostępniamy w sieci – mówi pomysłodawca projektu Paweł Mikołajczyk, Marketing Manager w Organice S.A.

Do tej pory Organika udostępniła 4 odcinki z przebiegu akcji, które odnotowały ponad 350 tysięcy wyświetleń. Polonez jest nie tylko oryginalną wizytówką firmy, ale będzie także pojawiał się na motoryzacyjnych imprezach sportowych.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony