Uciążliwe parowanie szyb może wskazywać na konieczność wymiany filtra kabinowego. Nawet jeśli klimatyzacja pojazdu od lat jest niesprawna lub auto nie ma jej na wyposażeniu, filtr należy w końcu wymienić, zwłaszcza teraz, kiedy jest wilgotno i zimno.
PZL Sędziszów zaleca regularną wymianę filtrów zgodnie z harmonogramem przeglądów określonym przez producenta samochodu. Mimo wszystko spora grupa kierowców serwisuje swoje pojazdy według własnego uznania, co sprzyja pomijaniu niektórych czynności obsługowych. Sygnałem ostrzegawczym przypominającym o konieczności wymiany filtra kabinowego mogą być parujące szyby. W okresie zimowym to szczególnie dotkliwy problem. Wszystkim, którzy zaczęli się właśnie z nim borykać przypominamy podstawowe informacje, które ułatwią wymianę filtra we własnym zakresie.
Typowe lokalizacje filtra kabinowego
Cztery najpopularniejsze lokalizacje filtra kabinowego: pod maską w okolicy podszybia, w kabinie – w okolicy schowka pasażera (pod, nad, za itp.), w kabinie w konsoli centralnej, w kabinie w okolicy pedału gazu.
Gdzie jest filtr? Lokalizacja filtra różni się od marki i modelu pojazdu. Najłatwiej wpisać w serwisie YouTube hasło wymiana filtra kabinowego i podać markę oraz model – powinny się pojawić przynajmniej 2-3 filmy dotyczące dokładnie naszego auta.
Aby zwiększyć szanse wyszukania, można wpisać zapytanie po angielsku („cabin filter replacement”, dodając oczywiście markę i model pojazdu).
W niektórych samochodach wymiana filtra jest pewnym wyzwaniem. Dla przykładu – w Fordach Focus MK2 czy Volvo V50 I, żeby dostać się do kasety z filtrem, należy odkręcić pedał gazu. Filtr jest w dolnej części konsoli środkowej, właśnie za tym pedałem.
- Jeśli filtr znajduje się w jakimś trudno dostępnym miejscu, warto poćwiczyć montaż na starym filtrze. Chodzi o to, aby nie pogiąć zbytnio nowego filtra. Idealnie, jeśli po osadzeniu da się sprawdzić czy idealnie dopasował się do kasety - podpowiada Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów.
Rodzaje filtrów
Rodzaje filtrów kabinowych w gamie PZL Filters (od lewej): filtr "papierowy" filtr z węglem aktywnym, filtr z roztworem z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi.
Rodzaje filtrów kabinowych w gamie PZL Filters (od lewej): filtr "papierowy" filtr z węglem aktywnym, filtr z roztworem z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi.
W ofercie PZL Filters znajdziemy aż trzy rodzaje filtrów kabinowych. Najtańsze są filtry włókninowe, zwane popularnie papierowymi. Są one w zupełności wystarczające do podstawowej ochrony kabiny u całego układu wentylacji przed zanieczyszczeniami. Warto pamiętać, że filtr kabinowy chroni nie tylko nosy i płuca pasażerów, ale także wszystkie kanały wentylacyjne, wentylator, klapy sterujące przepływem powietrza i nagrzewnicę wnętrza przed kurzem i większymi zanieczyszczeniami, takimi jak choćby liście. Brak filtra kabinowego przyspiesza zużycie wspomnianych elementów. Może nie są one najdroższe w zakupie, ale ich wymiana wymaga nieraz demontażu deski rozdzielczej.
Oferta środka to charakterystyczne ciemnie filtry pokryte warstwą węgla aktywnego. Spełniają wszystkie funkcje filtra „papierowego”, ale dodatkowo mają właściwości antybakteryjne, antyalergiczne i w pewnym zakresie absorbują przykre zapachy. Filtr węglowy kosztuje zwykle niewiele drożej niż filtr podstawowy, więc warto dopłacić.
Na szczycie gamy PZL Filters znajdują się filtry Silver Nano Protect, w których zastosowano dodatkową przeciwdrobnoustrojową powłokę z dwukompozytowym roztworem z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi. Takie rozwiązanie charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi – znacznie lepszymi niż w przypadku filtra węglowego. W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu, PZL Filters Silver Nano Protect stanowi jeszcze bardziej skuteczną barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. Badania laboratoryjne wykazały, że powstrzymuje dokuczliwe grzyby, takie jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy.
Fot. PZL Filters
Komentarze (0)