Aby diesle spełniające normę Euro 6 były dobrze przygotowane do bardziej rygorystycznej kontroli emisji spalin, warsztaty i właściciele pojazdów powinni zwrócić uwagę na kilka kwestii..
Od 1 lipca 2023 r. pojazdy z silnikami wysokoprężnymi spełniające normę Euro 6 mogą emitować maksymalnie 250 000 cząstek stałych na centymetr sześcienny spalin. Do kontroli tego wymogu służy specjalne urządzenie pomiarowe. Od czasu wprowadzenia obowiązkowego pomiaru odnotowano znaczny wzrost nieudanych kontroli emisji spalin. Pozytywny jest jednak fakt, że niektórym przyczynom negatywnych wyników można zaradzić za pomocą stosunkowo prostych środków.
Przyczyny i możliwe środki zaradcze
Często dochodzi do sytuacji, że przejazdy odbywają się głównie na krótkich dystansach. Także częsta jest wyłączna jazda w trybie Eco. Doprowadza to do szybszego wysycenia filtra cząstek stałych (DPF). Jednocześnie ten element często nie osiąga temperatury niezbędnej do jego regeneracji. Jeśli zbyt wiele procesów automatycznej regeneracji nie dojdzie do skutku, zaświeci się kontrolka filtra cząstek stałych (rys. 2).
Najpóźniej po zapaleniu się kontrolki należy doprowadzić pojazd do wymaganej temperatury podczas dłuższej podróży pod większym obciążeniem (np. na autostradzie) i kontynuować jazdę, aż kontrolka zgaśnie po pomyślnym przeprowadzeniu regeneracji. Jeśli się to nie uda, w warsztacie można przeprowadzić wymuszoną regenerację filtra DPF. Gdyby to także nie rozwiązało problemu, z reguły konieczna będzie wymiana filtra. Chemiczne środki czyszczące wtryskiwane do układu wydechowego lub filtra są skuteczne tylko w niektórych zastosowaniach, ale mogą uszkodzić tkaninę filtracyjną i doprowadzić do wycieków gazu. Żaden producent nie dopuszcza ani nie rekomenduje stosowania dodatków do czyszczenia filtrów DPF dodawanych do zbiornika paliwa.
Jeśli pojazd z silnikiem wysokoprężnym porusza się głównie na krótszych trasach lub w trybie Eco, kilka razy w miesiącu należy zaplanować dłuższe przejazdy z większym obciążeniem. Przed przystąpieniem do kontroli emisji spalin należy doprowadzić pojazd do temperatury roboczej, na przykład poruszając się po autostradzie.
źródło: Mahle Technical Messenger
Komentarze (0)