Małe, niczym nie wyróżniające się miasteczko – często wynalazki i ulepszenia z tego właśnie miejsca prowadzą do przełomowych odkryć w świecie technologii. Pomysł wytwarzania pierścieni uszczelniających z powłoką zrobioną z resztek garbowanych skór, był początkiem rozwoju jednego z najważniejszych elementów w dziedzinie uszczelnień: Simmerring’u. Jest on od 85 lat nierozerwalnie związany z historią rmy Freudenberg, sprawiając, że w Europie stał się powszechnie używanym synonimem uszczelniaczy obrotowych każdego rodzaju. Dzisiejszy Simmering jest wysoko zaawansowanym technicznie produktem o funkcjonalności daleko przekraczającej zadania stawiane jego pierwowzorowi.
Wszystko zaczęło się podczas wielkiego ekonomicznego kryzysu w przedwojennych Niemczech w 1929 roku, który mocno odbił się na całym przemyśle skórzanym, w tym na założonej w 1849 roku garbarni Freudenberg. W celu obniżenia ryzyka ponownego kryzysu w przyszłości, rma Freudenberg postanowiła zdywersykować gamę swoich produktów i wejść na szerszy rynek. Kawałek skórzanego rękawa był inspiracją dla Walthera Simmera i jego zespołu w tworzeniu maszyny, która byłaby w stanie produkować uszczelniacze ze resztek skór używanych w przemyśle.
Pierwszy Simmerring powstał w roku 1932. Składał się ze skórzanego kołnierza założonego wokół metalowej obudowy i od razu przewyższał poprzednie technologie. Dodatkowo podjęte kroki w zakresie jego rozwoju, takie jak dodanie sprężyny czy impregnacja skóry przy pomocy poliestrów akrylowych, podniosła dodatkowo funkcjonalność produktu. Freudenberg stopniowo i sukcesywnie rozwiązywał problemy, z którymi mierzył się Simmerring, takimi jak niska odporność na wysokie temperatury czy rozpuszczalniki. Dzięki nieustannemu rozwojowi swojego produktu, Freudenberg stał się wiodącym specjalistą w dziedzinie uszczelnień. W 1953 roku – 21 lat po powstaniu pierwowzoru – przychód z produkcji Simmerring’u osiągnął poziom 100 milionów marek.
Wyposażony w kołnierz wykonany z PTFE, o wysokiej chemicznej odporności i gotowy do użycia w zakresie temperatur wahających się o -40°C do +260°C, Simmerring podbił rynek silników spalinowych w Europie i Ameryce w 1980r. Kolejny krok w rozwoju tego produktu zapewnił jeszcze lepsze osiągi, wychodzące daleko poza funkcje uszczelniające. w 1997 roku, w rmie Freudenberg wynaleziono Simmerring wyposażony w multipolowy enkoder. Poprzez interakcję z sensorwami, dostarcza on dokładnych informacji dotyczących prędkości obrotowej i kątów – kluczowych wartości stosowanych w dzisiejszych systemach wspomagania i zarządzania silnikiem.
Technologia pozwala na dokładne monitorowanie stanu samego Simmerring’a, dzięki czemu precyzyjnie wiadomo kiedy należy go wymienić. Znajduje też swoje zastosowanie w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, dzięki swoim materiałom wykonanym z włókniny, chroniącymi przed niebezpiecznym tworzeniem się ładunków elektrostatycznych pomiędzy wałkiem i obudową. Simmerring jest w stanie pracować w różnych formach, czego przykładem może być stworznie najmniejszego z nich w 2010 roku. W mikro pompach, napędach i siłownikach skutecznie uszczelnia wałki o średnicy równej 1mm. Niewrażliwy na geometryczne niedokładności pozwala osiągać prędkość obrotową wynoszącą ponad 10.000 obrótów na minutę.
Historia trwa dalej
Freudenberg postawił podwaliny swojego sukcesu w dziedzinie uszczelnień 85 lat temu, poprzez rozwój Simmerring’a. Wraz z niezliczonymi modyfikacjami, stały, ciągły proces rozwoju z nastawieniem na wydajność, ochronę środowiska i zrównoważony rozwój prowadzi do przełomowych momentów w tej dziedzinie i dodawaniu coraz to nowych funkcjonalności. Obecnie, można stosować Simmerring w niemal każdej możliwej do wyobrażenia aplikacji. Freudenberg będzie dalej rozwijał swój produkt tak by spełniał czekające go w przyszłości wymagania.
Więcej informacji na temat 85-letniej historii Simmerringu można znaleźć na www.fst.com/Simmerrings
Komentarze (1)