Obszar wyświetlania obrazu z kamery termowizyjnej w pojeździe AUDI
Kamery termowizyjne znane nam są już od wielu lat. Początkowo wykorzystywane do celów wojskowych, szybko zyskały dodatkowe zastosowania. Dziś kamerę termowizyjną możemy spotkać nawet w smartfonie. Ale jako, że nas interesują głównie zagadnienia dotyczące pojazdów i rozwiązań w nich stosowanych, przyjrzyjmy się co daje nam system Night Vision oraz w jaki sposób przebiega jego ewentualna kalibracja.
W chwili tworzenia artykułu u schyłku sierpnia, dni odczuwalnie zaczynają się skracać, dodatkowo ruch na drogach ze względu na zbliżające się rozpoczęcie roku szkolnego znacząco się zwiększa. Co prawda większość z nas ma ten komfort, że drogę z pracy i do pracy i inne podróże pokonuje przy świetle dziennym, ale jak mówi klasyk - nic nie trwa wiecznie. Już niebawem zmrok zacznie zapadać coraz szybciej. W okresie zimowym duża część naszych podróży pokonywać będziemy po ciemku. Oczywiście nie w całkowitej ciemności – przecież w swoich pojazdach mamy reflektory z coraz to wydajniejszymi źródłami światła. Ale niestety pomimo tego, co roku dochodzi do ogromnej ilości wypadków z udziałem pieszych lub rowerzystów. Do dużej części tych wypadków dochodzi po zmroku. Na terenie naszego kraju obowiązuje nakaz noszenia przez pieszych użytkowników drogi specjalnych odblasków, które znacząco poprawiają widoczność takiej osoby. Ale jak wiemy nie każdy respektuje to zalecenie, bezpośrednio narażając siebie i kierowców na niebezpieczeństwo potrącenia.
W przypadku gdy prowadzimy pojazd po zmroku w dodatku w niekorzystnych warunkach pogodowych, a nieszczęsny pieszy nie zadbał o swoje bezpieczeństwo nawet w minimalnym stopniu, ratunkiem dla kierowcy, oprócz doskonałych świateł może okazać się system Night Vision. System ten, wyposażony w specjalną kamerę termowizyjną. Jak sama nazwa sugeruje, kamera wykrywa temperaturę obiektów które znajdują się w jej zasięgu. Obiekty o wyższej temperaturze kontrastują z zimniejszym tłem, dzięki czemu możliwe jest ich wykrycie i za pomocą specjalnego oprogramowania zidentyfikowanie z czym mamy do czynienia. Oczywiście przede wszystkim chodzi o wyodrębnienie na przekazywanym kierowcy obrazie, postaci człowieka lub zwierzęcia, których temperatura jest wyższa od infrastruktury, wśród której się poruszają. System Night Vision posiada tą zaletę, że wykrywa postać człowieka lub zwierzęcia, jeszcze przed tym zanim znajdzie się ona w zasięgu reflektorów, dając kierowcy czas na ewentualną reakcje.
Tak samo jak kamera czołowa czy radar w znanych nam już dobrze systemach ADAS, również kamera termowizyjna do poprawnego działania wymaga odpowiedniej kalibracji w przypadku, gdy dojdzie do jej rozkalibrowania np. na skutek stłuczki lub innych zdarzeń, w których doszło do zmiany pozycji czujnika termowizyjnego lub innej usterki elementów wchodzących w skład tego systemu.
Po wykonanej zgodnie z technologią naprawie całego systemu, ostatnią czynnością, którą należy wykonać, jest kalibracja kamery termowizyjnej.
Aby przeprowadzić taką kalibrację niezbędne jest posiadanie odpowiednich narzędzi oraz oprogramowania. Na podstawie pojazdu AUDI A6 4K2 2018 roku, poniżej przedstawiamy, jak wygląda taka procedura.
W tym celu posłużymy się oprogramowaniem TEXA IDC5 CAR oraz interfejsem diagnostycznym TEXA Navigator Multihub. Dodatkowym przyrządem, którego musimy użyć w przypadku kalibracji pojazdu z grupy VGA jest TEXA NIGHT VISION VGA mocowany na prowadnicy zestawu RCCS3 BT (wykorzystywanego do kalibracji kamer i radarów.
TEXA RCCS3 BT, Night Vision, interfejs diagnostyczny TXT Multihub
Gdy po naprawie wykonanej zgodnie z wytycznymi producenta, system pokładowy oraz błędy w sterowniku Night Vision wskazują na konieczność przeprowadzenia kalibracji, wykonujemy ją w dwóch kolejnych krokach.
Krok 1. Odpowiednie wypozycjonowanie zestawu RCCS3 BT względem pojazdu oraz kamery termowizyjnej.
Krok 2. Zainicjonowanie procedury kalibracji za pomocą oprogramowania diagnostycznego
Zainicjowanie procedury kalibracji w oprogramowaniu IDC5 CAR (krok 2)
Krok 1 jest bardzo ważnym etapem całego procesu, odpowiednie i precyzyjne ustawienie RCCS3 względem pojazdu ma decydujący wpływ na ostateczne powodzenie kalibracji. W oprogramowaniu IDC5 znajdziemy kartę techniczną omawiającą cały proces pozycjonowania. Dzięki wyposażeniu RCCS3 w dalmierze elektroniczne (komunikujące się z RCCS3 po Bluetooth)02 ustawienie przyrządu jest wyjątkowo proste. Jedyne co należy zrobić to wykonywać kolejne kroki instrukcji do osiągnięcia „zielonych” wskaźników na specjalnej wizualizacji przedstawionej w oprogramowaniu IDC5
Screen z pozycjonowania zestawu RCCS3 – zielone oznaczenia kół oznaczają uzyskanie prawidłowej pozycji.
Podczas pozycjonowania bardzo ważne jest postępowanie zgodnie z wyświetlanymi wytycznymi:
- pojazd ustawiony na równym podłożu
- kierownica ustawiona w pozycji centralnej, a koła ustawione na wprost
- Ustawienie zawieszenia w tryb Konfort/Normal (o ile pojazd jest wyposażony)
- Skontrolować ciśnienie w kołach – ewentualnie skorygować ciśnienie do wartości zadanej przez producenta;
- Bagażnik oraz przedział pasażerki muszi być pusty (pojazd nie obciążony)
- Załączony hamulec postojowy;
- Brak osób w pojeździe;
- Pełny zbiornik paliwa;
- Nominalna ilość płynów eksploatacyjnych.
Komentarze (1)