Fot. 1. Karoseria współczesnego auta składa się z różnorodnych, wysokogatunkowych stali o różnych wytrzymałościach, stopów aluminium i magnezu.
Pasy bezpieczeństwa i ich napinacze
Chronią ludzi przed uszkodzeniami ciała w razie zderzenia lub gwałtownego hamowania samochodu. Aby pasy bezpieczeństwa zadziałały właściwie, muszą być wcześniej prawidłowo zapięte i napięte.
Zadaniem napinaczy pasów bezpieczeństwa jest dociśnięcie – w przypadku zderzenia kierowcy lub pasażera do fotela – poprzez odciągnięcie zapięcia pasa do tyłu.
Zagłówki i bezpieczne siedzenia
Zagłówki (montowane w oparciach wszystkich siedzeń) są uzupełniającym i ważnym elementem działania pasów bezpieczeństwa. Brak zagłówka w czasie zderzenia czołowego powoduje poważny uraz szyjnej części kręgosłupa (fot. 3).
Fotele (siedzenia) w dużej mierze decydują o komforcie w czasie jazdy. W najnowszych autach istnieje możliwość regulacji kilkunastu różnych nastawów fotela. Mają one regulowaną wysokość, długość, nachylenie i odległość od koła kierownicy.
Reasumując, pasy bezpieczeństwa są najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów we współpracy z prawidłowo ustawionymi zagłówkami i poduszką powietrzną.
Mechanizm energochłonny kolumny kierowniczej
Podczas zderzenia czołowego elementy bezpiecznej kolumny kierowniczej zsuwają się w sposób teleskopowy, zapobiegając przesunięciom się jej do wnętrza pojazdu, chroniąc klatkę piersiową i głowę kierowcy. Bezpieczne kolumny kierownicze absorbują więc energię uderzenia i zapewniają stabilność kierownicy, w której zamontowana jest poduszka powietrzna, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa biernego kierowcy pojazdu w trakcie kolizji.
Oprócz wyżej wymienionych systemów wyróżniamy także te wyjątkowo innowacyjne, produkowane obecnie głównie do aut wyższej klasy.
- System WHIPS (ang. Whiplash Protection System) – element bezpieczeństwa biernego zastosowany po raz pierwszy przez firmę Volvo (fot. 3). System ten minimalizuje obrażenia (szczególnie urazy kręgów szyjnych) powstałe na skutek uderzenia w tył auta poprzez odpowiednie odkształcenie fotela oraz wysunięcie zagłówka do przodu.
- Kamera 360° – czujniki i kamery dookoła samochodu, które stale monitorują otoczenie auta. System wspomaga kierowcę przy parkowaniu i manewrowaniu oraz podczas jazdy terenowej na obszarze o utrudnionej widoczności (fot. 4).
- Aktywny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control) – korzysta z radaru, aby określić odległość od pojazdu jadącego z przodu. Zbliżając się do pojazdu jadącego wolniej, ACC jako system nadrzędny wobec ustawienia prędkości na tempomacie dostosowuje ją na nim do prędkości pojazdu jadącego z przodu (fot. 5).
- Active High Beam Control – system inteligentnego sterowania wiązką świateł drogowych (fot. 6). Specjalne przysłony dbają o to, by nie oślepić kierowców pojazdów zarejestrowanych przed kamerą naszego pojazdu. Jednocześnie pozostały obszar, w tym pobocze, jest intensywnie doświetlony.
- Zmodernizowany system City Safety (Volvo) – system jest już aktywny przy prędkościach do 50 km/h. Układ monitoruje ruch przed samochodem przy użyciu czujnika laserowego wbudowanego w górną część szyby na wysokość lusterka wstecznego. Samochód automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim (fot. 7).
- Test zderzeniowy (ang. crash test) – przeprowadzany jest w warunkach laboratoryjnych, jego celem jest sprawdzenie systemów bezpieczeństwa biernego samochodu. Na zdjęciu 8 pokazano klasyczne zderzenie czołowe przeprowadzane przy prędkości 64 km/h przez Euro NCAP. Na pokładzie Volvo V40 Hybrid III zamocowano cztery manekiny. Uzyskano doskonałe wyniki końcowe, co oznacza niski poziom ryzyka dla wszystkich urazów.
- Animal Detection – nowy system minimalizujący ryzyko kolizji z udziałem zwierząt. System potrafi wyhamować auto w przypadku wtargnięcia zwierzęcia na drogę. Układ składa się z czujnika, radaru oraz kamery na podczerwień rejestrujących sytuację przed i po bokach samochodu (fot. 9).
- Poduszka powietrzna dla pieszych (fot. 10) – umieszczona jest na przedniej masce samochodu. To innowacyjne rozwiązanie, pierwsze na świecie (firmy Volvo). Czujniki z przodu auta wykrywają zetknięcie się z pieszym, a ładunek pirotechniczny otwiera zawiasy maski pojazdu i podnosi ją przy pomocy poduszki. Nadmuchana poduszka, pokrywająca swoim zasięgiem słupki boczne oraz 1/3 przedniej szyby, łagodzi skutki zderzenia i chroni głowę pieszego.
- System City Safety (fot. 11) – przy niskich prędkościach (do 30 km/h) rozpoznaje pojazdy blokujące drogę i automatycznie wyhamowuje samochód (za pomocą technologii laserowej system współpracuje z aktywnym tempomatem ACC).
- System wykrywający krawędzie jezdni i bariery drogi (fot. 12) – wykorzystuje kamerę i radar, które śledzą położenie samochodu względem krawędzi jezdni. Układ rozpoznaje bariery energochłonne, białe linie oznaczające krawędź jezdni, a także linię pobocza. W przypadku wykrycia, że samochód wyjeżdża z drogi, system przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym i samoczynnie koryguje tor jazdy. Układ działa w zakresie prędkości od 70 do 200 km/h.
Komentarze (0)