Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  18.09.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Systemy ratujące życie

Rozwiązania techniczne wpływające na wzrost bezpieczeństwa osób poruszających się samochodami poczyniły w ostatnich latach znaczne postępy. To, co się wydarzyło w tej dziedzinie, można wyraźnie zaobserwować na bazie różnych skutków porównywalnych wypadków drogowych dawniej oraz obecnie. W nowym raporcie bezpieczeństwa DEKRA pokazano na przykład typową kolizję, do jakiej dochodzi na skrzyżowaniach, której symulacja została przedstawiona przez DEKRA Unfallforschung w formie testu zderzeniowego.

Rzeczoznawcy doprowadzili do uderzenia Forda Fiesty (data pierwszej rejestracji 1987) poruszającego się z prędkością 50 km/h w bok Mazdy 626 z roku 1983. Typowa dla tamtych pojazdów, względnie miękka struktura boczna pozwoliła głęboko wniknąć w strukturę kabiny pasażerskiej Mazdy 626. Jest to korzystne dla pasażerów Fiesty, ale niebezpieczne dla pasażerów Mazdy 626. Miękki bok Mazdy oznaczał powolne opóźnienie Fiesty i tym samym niewielkie wartości obciążeń. Pasażerowie Forda, przy zapiętych pasach bezpieczeństwa, byli narażeni na odniesienie tylko względnie niewielkich obrażeń ciała. Po drugiej stronie obciążenia pasażerów poruszających się Mazdą były przerażająco wysokie. Zmierzone wartości obciążeń w strefach miednicy, klatki piersiowej oraz szyi doprowadziłyby w przypadku zaistnienia rzeczywistego wypadku do powstania obrażeń groźnych dla życia. Odpowiednio dla roku produkcji obydwa samochody nie były jeszcze wyposażone w poduszki powietrzne.
Inny obraz przedstawia taką samą sytuację na drodze z udziałem Forda Fiesty i Mazdy 6, gdzie obydwa pojazdy pochodzą z roku 2009. Pomimo wyższej energii uderzenia wyraźnie cięższych pojazdów niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń przez pasażerów poruszających się w nowoczesnych samochodach było wyraźnie mniejsze. Obydwa pojazdy były wyposażone w pasy bezpieczeństwa, napinacze pasów oraz efektywne systemy poduszek powietrznych. Ponadto wysokowytrzymałe kabiny pasażerskie i strefy zgniotu wpłynęły na mniejsze obciążenia. Wszystkie wartości odczytane na manekinach plasowały się poniżej wartości granicznych. W przypadku żadnego z pasażerów kolizja z młodym rocznikowo samochodem nie doprowadziłaby do odniesienia poważnych obrażeń ciała. Warunkiem jest prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony