Wymiany akumulatora w samochodzie z systemem Start&Stop może dokonać tylko wykwalifikowany personel w warsztacie.
Przypomnijmy najpierw, na czym polega Start&Stop. W momencie zatrzymania samochodu przez kierowcę, np. w ruchu ulicznym, na skrzyżowaniu, czy na biegu jałowym, system wyłącza silnik i jedynym źródłem zasilania urządzeń: światła, ogrzewania, radioodbiornika, czy klimatyzacji w aucie staje się akumulator. Technologia te wymaga zatem specjalnego akumulatora, odpornego na dużą liczbę cykli rozruchu – zwykły w takich warunkach pracy szybko straciłby swoją żywotność.
Akumulatory przeznaczone do aut z systemem Start&Stop możemy podzielić na dwie kategorie:
- do aut z podstawową funkcją Start&Stop bez funkcji odzyskiwania energii z siły hamowania – akumulatory EFB (przykładowe indeksy: 0 092 S4E 050, VA575500073, EL752),
- akumulatory do aut z funkcją odzyskiwania energii z siły hamowania, tzw. rekuperacja – akumulatory AGM (przykładowe indeksy: 0 092 S5A 080, VA595901085, EK600).
Rekuperacja
Termin ten oznacza proces odzyskiwania energii podczas hamowania i wykorzystywania jej do naładowania akumulatorów. Pozyskana w ten sposób energia może być potem użyta do uruchomienia auta lub zasilania urządzeń. Gdy kierujący autem zdejmie nogę z gazu lub hamuje, akumulator jest intensywnie ładowany, odzyskując energię z siły hamowania. Podczas przyśpieszania praca alternatora jest bardzo ograniczana, nie stawia on żadnych oporów.
Najnowsze generacje systemów wymagają przestrzegania procedury podczas wymiany i zakodowania informacji o wymianie akumulatora w pamięci centralnego komputera samochodu. W przypadku samochodów z systemem Start&Stop z odzyskiem energii, bez użycia urządzenia diagnostycznego się nie obejdzie. Można wykorzystać w tym celu tester diagnostyczny, np. KTS, VSSP 2.0 lub BRT-12, który po podłączeniu do gniazda EOBD wykonuje testy błędów w zakresie obwodu akumulatora i systemu Start&Stop. Po wykonaniu niezbędnych czynności mechanicznych i potwierdzeniu ich, urządzenie koduje nowy akumulator w pamięci centralnego komputera sterującego samochodem.
Warto przypomnieć, że w wybranych modelach starszych samochodów, bez systemu Start&Stop, do wymiany akumulatora także warto podejść profesjonalnie i na czas odłączenia starego akumulatora podłączyć specjalistyczny zasilacz do podtrzymania napięcia w urządzeniach pokładowych. Dzięki temu uniknie się wyczyszczenia pamięci ustawień indywidualnych użytkownika.
Janusz Druchliński, kierownik działu akumulatory, Inter Cars
Akumulator musi być traktowany przez niezależny warsztat tak, jak inne części eksploatacyjne, np. klocki, filtry, olej itp. Obecnie zarówno testery diagnostyczne typu KTS, jak i specjalistyczne VSSP 2.0, BRT, czy Midtronics pozwalają na precyzyjne określenie stanu akumulatora, układu ładowania czy rozrusznika. Wykonując test, jesteśmy w stanie w razie potrzeby profilaktycznie wymienić akumulator. Lepiej jest zapobiec awarii samochodu z powodu słabego akumulatora, niż później z holować go z drogi, czy wymieniać akumulator na ulicy. Z badań wynika, że w co piątym samochodzie powinno się wymienić akumulator, gdyż może on być przyczyną awarii. Warsztaty niezależne trudno jest przekonać, że sprawdzenie układu elektrycznego, w tym akumulatora, może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak marża z akumulatora, pieniądze ze sprzedaży złomu akumulatorowego czy usługi wymiany. Niektóre warsztaty sprzedają klientowi akumulator w cenie detalicznej, a montaż wykonują gratis. Warsztaty niezależne, które w ramach dobrej praktyki obsługi klienta sprawdzają układ elektryczny, w tym akumulator, odnoszą sukces nie tylko ekonomiczny, ale i marketingowy. Wielu klientów będzie wdzięcznych za taką obsługę, gdyż unikną niepotrzebnych i niespodziewanych problemów w podróży. Standardem staje się profilaktyczna wymiana np. pasków. Dlaczego tego samego nie można zrobić z akumulatorem?
Komentarze (0)