Dziewięć z dziesięciu zespołów biorących udział w wyścigach Formuły 1 korzysta z systemów filtracji UFI Filters. Każdy taki bolid jest wyposażony w około piętnaście elementów filtrujących UFI, które pełnią istotne funkcje w układach paliwowym i smarowania, a także w systemie hybrydowym oraz w hydraulicznych układach hamowania, DRS i w układzie kierowniczym.
UFI Filters, międzynarodowa grupa wiodąca prym w dziedzinach filtracji, zarządzania termicznego i technologii wspierającej rozwój mobilności wodorowej, potwierdza pozycję czołowego producenta systemów filtracji, dostarczając je do bolidów dziewięciu z dziesięciu zespołów rywalizujących w sezonie 2024 Formuły 1, który rozpocznie się 2 marca od Grand Prix Bahrajnu. To prestiżowe wyróżnienie dla technologii opracowywanych przez Oddział High-Tech firmy UFI Filters, założony w 1999 r., oraz dla samej firmy, która od 1978 r. nieprzerwanie odnosi sukcesy w najważniejszych dziedzinach sportów motorowych.
W Formule 1 firma UFI Filters nie ogranicza się tylko do dostarczania zespołom filtrów oleju i paliwa oraz filtrów powietrza, złożoność budowy współczesnych bolidów wymaga nawet do piętnastu różnych elementów filtrujących, co składa się na łączną produkcję około 8 tys. filtrów rocznie.
Rozwiązania robione na miarę F1
W przypadku Formuły 1 każdy filtr jest dostosowany do potrzeb danego zespołu, ponieważ musi uwzględniać niestandardowe rozwiązania w zakresie rozmiarów i materiałów (w tym aluminium medycznego, włókna węglowego i tytanu). Projekty są wynikiem współpracy pomiędzy technikami Oddziału High-Tech firmy UFI Filters a poszczególnymi teamami. Często w trakcie sezonu zespoły proszą również o aktualizacje i modyfikacje filtrów, w związku ze zmianami wprowadzanymi w pojazdach.
Filtry w układach hydraulicznych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców. Ich obecność jest bardzo istotna w układach, które sterują napędem hydrodynamicznym, aktywują ruchome tylne skrzydło (DRS) i w układach hamulcowych.
System hybrydowy w bolidach wymaga akumulatora magazynującego energię, a jego temperatura musi pozostawać w optymalnym zakresie: do chłodzenia wykorzystywane są płyny dielektryczne, których filtracja jest gwarantowana przez UFI Filters.
Nie tylko Formuła 1
Firma UFI Filters posiada długie doświadczenie w sportach motorowych, zdobywane od drugiej połowy lat 70. Dziś systemy filtracji UFI Filters są stosowane nie tylko w Formule 1, ale także w wielu innych sportach motorowych. W World Endurance Championship (WEC) znajdują się one w samochodach Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 roku, i w 296 GT3, a także w Lamborghini i w hipersamochodach marki Isotta Fraschini. UFI Filters dostarcza również wymiennik ciepła do przedniego elektrycznego napędu osi w Isotta Fraschini Tipo 6 LMH, zwiększający wydajność i niezawodność całego systemu. To kolejny przykład zaawansowanej technologii opracowanej przez firmę UFI Filters, która jest nie tylko liderem w systemach filtracji, ale także w dziedzinie zarządzania termicznego, odgrywającej coraz większą rolę ze względu na znaczenie chłodzenia e-osi.
Filtry UFI są również obecne we wszystkich bolidach Formuły 2 i IndyCar produkowanych przez Dallara. Z kolei w wyścigach motocyklowych UFI Filters jest dostawcą produktów dla MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto 2, Moto 3 i Superbike.
Fot. UFI Filters Group
Komentarze (0)