Warto wiedzieć

Wydarzenia

ponad rok temu  05.08.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Upały niebezpieczne dla akumulatora

Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, akumulatory zaczynają się samoczynnie rozładowywać. Exide Technologies, producent akumulatorów i globalny lider w zakresie magazynowania energii, wyjaśnia, dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i radzi, jak temu przeciwdziałać.

Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.

Zjawisko samorozładowania

Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlategowystawione na wysokie temperaturyakumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdui ekspozycjisłonecznej):

– Pozostawienie pojazdu w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosiczęsto powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.

Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycjisłonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicydwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania:

– W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach –wyjaśnia ekspert Exide. – Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada.

Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10°C powyżej 20°C podwaja ich szybkość. Oprócz tegozagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu.

– Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.

Chroń akumulator przed upałem

Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą,mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.

– Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać– mówi ekspert Exide. – Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbadago za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a takżeuzupełnianie płynów silnikowych (przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator). Najważniejsze jednak, aby kierowcaprzynajmniej raz w rokusprawdził stan akumulatora u profesjonalisty, np. w sezonowej akcji Centra Mocy.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony