Jak segregować odpady w warsztacie samochodowym? Prowadząc ilościową i jakościową ewidencję takich zgodnie z przyjętymi kodami odpadów
Z danych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) wynika, że w 2021 r. przeprowadzono ponad 40 tys. kontroli, w efekcie których stwierdzono blisko 11 tys. naruszeń przepisów ochrony środowiska. Na 2023 zaplanowano 60 tys. kontroli, którymi objętych zostanie przynajmniej 35 tys. przedsiębiorców. Czekając na wyniki, przyjrzyjmy się kwestiom kontrolowanym.
Jak bardzo przedmiotem zainteresowania są przemysł motoryzacyjny i aftermarket – tego nie wiemy, ale można przypuszczać, że statystycznie częściej i to bez okazania legitymacji, bo właśnie w ramach kontroli pozaplanowych teren, np. warsztatu samochodowego, może stać się materiałem dowodowym, a wszystko to z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. Drony „szpiegowskie” są nowym narzędziem realizującym kontrole bez doręczenia zawiadomienia, a w przypadku kontroli interwencyjnych również bez okazania upoważnienia. Kontrole pozaplanowe mogą być prowadzone o dowolnej porze.
Jak segregować odpady w warsztacie samochodowym? W szczególności na uwagę zasługują następujące kody: 16 01 03 – zużyte opony, 16 01 07 – filtry olejowe, 16 01 11 i 12 – okładziny hamulcowe, 16 01 13 – płyny hamulcowe, 16 01 14 i 15 – płyny zapobiegające zamarzaniu, 16 06 01 – baterie i akumulatory ołowiowe.
Pierwszy kwartał to jak zawsze okres przygotowania odpowiednich raportów i sprawozdań. Nie inaczej jest w obszarze prawa środowiskowego i gospodarki odpadami w warsztacie. O jakich terminach powinno się pamiętać w każdym warsztacie motoryzacyjnym? 28 lutego minął termin wniesienia rocznej opłaty za wpis do rejestru w BDO (bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Jej brak wiąże się z usunięciem wpisu z bazy. Wysokość opłaty rocznej za wpis do BDO wynosi 100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców i 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców. Opłaty nie uiszcza się w roku, w którym przedsiębiorca wpisał się do rejestru i wniósł opłatę rejestrową. Prowadzenie działalności bez wymaganego na wniosek wpisu do rejestru BDO zagrożone jest karą od 1000 zł do nawet 1 000 000 zł.
Popyt na części używane widać po komunikatach recyklerów
W latach 2020-2021 odnotowaliśmy rekordową liczbę zdemontowanych pojazdów wycofanych z eksploatacji. Z informacji Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS wynika, że w Polsce w ciągu 2 lat zdemontowano ok. 3,2-3,5 mln pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), w tym ok. 2,1-2,4 mln przez nielegalnych operatorów. W sytuacji zmniejszenia produkcji aut nowych, inflacji, ogólnego pogorszenia nastrojów konsumenckich użytkownicy pojazdów będą też częściej zaglądać do internetowych sklepów z używanymi częściami.
Mnogość modeli i marek samochodów stymuluje wzrost światowego rynku używanych części. Wybitnie widać to na przykładzie pojazdów II etapu homologacji (np. pojazd specjalny typu kamper). To oczywiście woda na młyn warsztatów samochodowych. Wraz ze zmniejszoną produkcją i sprzedażą nowych samochodów oraz sprzedażą bardzo dużej liczby zdezelowanych aut rynek samochodów na światowych drogach zdecydowanie się skurczył. W czasie pandemii, kiedy ceny surowców były wysokie – zwłaszcza katalizatorów, mniej kontrolowana szara strefa silnie się rozwinęła i przejęła bardzo dużą część rynku.
Wzrost cen energii spowodował wzrost kosztów zagospodarowania odpadów. Dotyczy to odpadów, które nie mają wartości dodanej, takich jak: opony, szkło, tworzywa sztuczne, płyny eksploatacyjne, frakcja lekka po rozdrobnieniu karoserii itp. Przy znacznie niższych przychodach z surowców i drogich zapasach magazynowych trudno wypracować dobrą marżę – to głos środowiska recyklerów.
I to właśnie od branży recyklerów – firm prowadzących stacje demontażu pojazdów – warto wyjść, analizując zagadnienia związane z oceną skutków wejścia w życie ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1592).
Okresy magazynowania odpadów – spór (dziś) fundamentalny?
Odpady powstają oczywiście w wyniku funkcjonowania każdego warsztatu. Każdy przedsiębiorca, który prowadzi serwis, staje się wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie konserwacji i napraw – sztandarowym przykładem będzie tu akumulator czy opony zużyte wymienione na nowe w ramach usługi demontażu/montażu części motoryzacyjnych. Wulkanizator szczególnie ma świadomość obowiązku przyjęcia do dalszego zagospodarowania zużytych opon. Jednak katalog odpadów wytwarzanych w wyniku działalności wykonywanej na aftermarkecie jest wiele szerszy – to także oleje, smary, filtry, płyny chłodnicze, zmieszane czynniki klimatyzacji, wszelkie opakowania. Warsztat zużywa, więc produkuje odpad w postaci (np. zaolejonego) czyściwa. To także oczywiście tworzywa sztuczne i złom.
Komentarze (0)