Zanieczyszczony lub zatkany filtr kabinowy obniża jakość powietrza wewnątrz samochodu, może też być siedliskiem pleśni i bakterii wywołujących alergie i dyskomfort. Wiosenny przegląd auta jest dobrą okazją, by ten filtr wymienić.
Filtr kabinowy jest medium filtracyjnym podłączonym do zewnętrznego wlotu powietrza w samochodowym systemie wentylacji. Jego zadaniem jest przechwytywanie zarówno większych elementów – np. liści – jak i bardzo drobnych cząstek, które wraz z powietrzem dostają się do wnętrza kabiny. Wyobraź sobie ludzki włos: jego średnica wynosi około 40-120 mikrometrów. Filtry kabinowe DENSO zatrzymują cząstki, które są nawet 1000 razy mniejsze. Neutralizują również przykre zapachy i niebezpieczne gazy (np. pochodzące ze spalin związki siarki i azotu), na których wdychanie jesteśmy narażeni, zwłaszcza stojąc w korkach.
Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych: filtr standardowy oraz filtr z węglem aktywnym. Ten pierwszy zapewnia ochronę przed kurzem, sadzą, pyłkami roślin i cząstkami stałymi. Wyposażone są w wielowarstwową włókninę w celu skutecznej eliminacji kurzu i cząstek stałych, charakteryzują się również bardzo dużą pojemnością i minimalnym oporem przepływu powietrza. Tymi samymi właściwościami charakteryzuje się filtr z dodatkową warstwą węgla aktywnego, ale dodatkowo neutralizuje spaliny oraz nieprzyjemne zapachy i zapewnia świeże, przyjemne i zdrowe powietrze w kabinie. Warstwa węgla aktywnego działa jako dodatkowy czynnik filtrujący, który na zasadzie adsorpcji skrapla gazy na powierzchni filtra, dzięki czemu jest on jeszcze bardziej skuteczny.
W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Zużywanie się filtrów kabinowych nie jest niczym zaskakującym, ponieważ w ciągu roku przefiltrowują on olbrzymie ilości powietrza. Jeśli założymy, że średni roczny przebieg pojazdu to 15.000 km, to przy prędkości 60 km/h całkowity czas pracy filtra kabinowego wyniesie 250 godzin. Średni przepływ powietrza przez filtr kabinowy to około 300 m3/h, co oznacza, że w ciągu roku przefiltruje on 75.000 m3 powietrza!
Jednym z łatwo dostrzegalnych objawów zużytego filtra kabinowego jest problem z zaparowanymi szybami – to skutek utrudnionego przepływu powietrza z wylotu wentylatorów – oraz nieprzyjemny zapach, wynikający z rozwijających się w filtrze pleśni i bakterii. Ograniczony przepływ powietrza może również powodować przegrzanie silnika dmuchawy.
Do wymiany filtra kabinowego nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, a cały proces trwa około 15 minut. Koszt nowego filtra wynosi kilkadziesiąt złotych – to stosunkowo niewiele, biorąc pod uwagę jego zalety oraz fakt, że taka wymiana ma miejsce średnio raz w roku lub po przejechaniu 15.000 km.
Program filtrów kabinowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje obecnie 310 numerów katalogowych, mających ponad 1200 zastosowań, co zapewnia 84-procentowe pokrycie europejskiego parku pojazdów.
Więcej na: www.denso-am.pl
Komentarze (0)