Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  14.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Producenci skrzyń automatycznych nie zalecają wymiany oleju. Oznaczają często przekładnie jako LongLife lub do 150 tys. km. Niestety, po takim przebiegu najczęściej zaczynają się problemy, które mogą być spowodowane brakiem wcześniejszych wymian.

Artykuł pochodzi z publikacji "Oleje Silnikowe", wydanie 2013.

Podstawowymi materiałami potrzebnymi do wymiany oleju są:

  • uszczelki,
  • filtry,
  • odpowiedni olej.

My zalecamy wymienić olej bezwzględnie po 60 tys. km, a po przejechaniu 100 tys. km robić należy to co 30-40 tys. km. Pamiętajmy przy tym, że wymieniając olej, tak naprawdę kontrolujemy stan skrzyni, której naprawa to niemały koszt.

Podstawowymi materiałami potrzebnymi do wymiany oleju są: uszczelki, filtry oraz odpowiedni olej.
Należy pamiętać, aby dokręcać miskę olejową z odpowiednią siłą. Zbyt mocne dokręcenie może spowodować pęknięcie, wypaczenie uszczelki lub też przesunięcie, co w niedługim czasie spowoduje wyciek oleju. W niektórych modelach Toyoty czy Nissana zamiast uszczelek stosuje się specjalny silikon do skrzyń automatycznych. Jest on odporny na wysokie temperatury, a dodatkowo olejoodporny i nierozpuszczalny w oleju. Jeśli w skrzyni nie występuje miska olejowa, to nie ma filtra zewnętrznego, który się wymienia. Wówczas w takiej skrzyni jest tylko filtr wewnętrzny, który wymieniany jest podczas remontu skrzyni. Narzędzia, które są wykorzystywane do wymiany oleju, to m.in: pojemnik pod ciśnieniem (pneumatyczny napełniacz oleju/dozownik oleju), pistolet dozujący olej, różnego rodzaju nakładki na pistolet, klucze do filtrów i korka nalewowego czy zlewak na zużyty olej.

Olej do danej skrzyni automatycznej musi być zgody ze specyfikacją zalecaną przez producenta. Odpowiednie właściwości smarne, lepkość oraz przewodnictwo cieplne – to są kluczowe parametry. Zalanie niewłaściwym olejem prawie zawsze doprowadzi do uszkodzenia skrzyni, będzie przyczyną szarpania, podwyższy temperaturę skrzyni (zwiększy prawdopodobieństwo jej uszkodzenia), a awarii ulegną elektrozawory w sterowniku, które otwierają poszczególne sekcje.

Po wymianie oleju przede wszystkim sprawdzamy jego poziom. Robimy to na włączonym silniku. Jeśli poziom jest odpowiedni, wówczas należy się autem tym przejechać. Wycieczka nie musi być długa, wystarczy kilkaset metrów. Ważne, aby podczas jazdy testowej wypróbować auto na wszystkich przełożeniach (sprawdzić skrzynię w każdym położeniu biegów). Chodzi o to, aby olej dostał się w każde zakamarki skrzyni. Po zakończeniu jazdy warto wstawić samochód na podnośnik, aby sprawdzić, czy nie ma wycieków oraz podpiąć auto pod komputer diagnostyczny w celu sprawdzenia
i wyeliminowania ewentualnych błędów. Jeżeli takie się pojawią, należy je wykasować.

Koszty wymiany oleju są różne. Uzależnione są one m.in. od: ceny materiałów w danym warsztacie (olej, filtry, uszczelki, miski), od ilości potrzebnego oleju, kosztu roboczogodziny, od stopnia skomplikowania skrzyni.

W starszych typach skrzyń automatycznych można zastosować specjalne dodatki uszlachetniające, które poprawiają zmianę biegów, zmniejszają poślizgi i temperaturę, co przekłada się na dłuższą żywotność skrzyni.

AUTOR Marcin Handzel, Midparts – Automatyczne skrzynie biegów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony