W pierwszej połowie 2024 roku warsztaty motoryzacyjne odnotowały nieznaczny wzrost liczby klientów i przychodów. Jednakże, wzrost przychodów był głównie wynikiem podniesienia stawek za roboczogodzinę.
Warto jednak zaznaczyć, że jednoczesne zwiększenie kosztów operacyjnych, w tym kosztów diagnostyki i dostępu do danych pojazdów, może zniwelować zyski wynikające z większej liczby klientów. Wraz z rosnącym poziomem skomputeryzowania pojazdów, koszty ich naprawy również rosną. Współczesne pojazdy wymagają specjalistycznej wiedzy oraz zaawansowanych narzędzi do diagnostyki i napraw. W związku z tym, coraz częściej do kosztów naprawy należy doliczyć również te związane z dostępem do niezbędnych danych pojazdu. Wyzwaniem dla warsztatów motoryzacyjnych jest również rosnący niedobór wykwalifikowanych mechaników.
To jeden z licznych wniosków opublikowanego niedawno raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Co jeszcze przekazuje raport?
W I połowie 2024 roku polscy producenci części motoryzacyjnych, choć wciąż notują wzrost produkcji, zaczynają odczuwać pierwsze oznaki spowolnienia.
Według raportu niemal 60% firm zwiększyło produkcję, jednak rośnie także liczba tych, które odnotowały spadki. W porównaniu z wcześniejszymi badaniami, liczba firm, które zmniejszyły produkcję wzrosła o prawie pięć punktów procentowych. To zjawisko jest zgodne z szerszymi trendami w Europie, gdzie optymizm wśród producentów części motoryzacyjnych również maleje.
źródło: SDCM
Komentarze (1)