ZF Friedrichshafen AG po raz kolejny zwiększy nakłady na badania i rozwój oraz będzie pracować jeszcze intensywniej nad technologiami dla przyszłości mobilności. Powyższą deklarację złożył Wolf-Henning Scheider, od 1 lutego Dyrektor Generalny (CEO) ZF, na corocznej konferencji prasowej firmy w Friedrichshafen. Grupa ZF zakończyła rok finansowy 2017 z rekordową sprzedażą o wartości 36,4 mld EUR. Po uwzględnieniu kursów wymiany walut oraz działań M&A wzrost organiczny wynosi 6%. Grupa doprowadziła również do dalszej redukcji zadłużenia spowodowanego przejęciem TRW Automotive oraz poinformowała o wyższej skorygowanej marży EBIT wynoszącej 2,3 mld EUR, pomimo wzrostu nakładów na badania i rozwój.
Świat mobilności dynamicznie się rozwija - stwierdził Scheider. - Zamierzamy zaproponować naszym klientom pionierskie rozwiązania we wszystkich obszarach zgodnie z naszym motto: Patrz – Myśl – Działaj. Dlatego chcemy jeszcze bardziej zwiększyć wydatki na badania i rozwój.
W 2017 r. Grupa ZF zainwestowała 2,2 mld EUR w badania i rozwój, co stanowi wzrost o prawie 15% w porównaniu z 2016 r. W tym roku w skali globalnej przeznaczy znacznie więcej niż 2 mld EUR na prace rozwojowe, przede wszystkim nad napędami elektrycznymi, technologiami układów hybrydowych w skrzyniach, systemami bezpieczeństwa pojazdów oraz automatyzacją prowadzenia pojazdów. Z uwagi na powyższe plany udział budżetu przeznaczonego na badania i rozwój wzrośnie w tym roku z 6,1% do ok. 6,5%. ZF zamierza również w dalszym ciągu inwestować w rzeczowy majątek trwały (2017: 1,4 mld EUR). Grupa planuje m.in. budowę dwóch nowych zakładów produkcyjnych elementów napędów elektrycznych.
Wzrost sprzedaży o 6%
W 2017 r. ZF zanotował sprzedaż w wysokości 36,4 mld EUR, co oznacza nominalny wzrost o 3,6% (2016: 35,2 mld EUR). Po uwzględnieniu kursów wymiany walut oraz działań M&A organiczny wzrost sprzedaży wyniósł 6%. „Wynik pokazuje zaangażowanie i wysoki poziom motywacji naszych pracowników”, powiedział Scheider. Działy pojazdów użytkowych oraz technologii układów napędowych osiągnęły ponadprzeciętny wzrost sprzedaży, wynoszący odpowiednio 7,2 oraz 9,3%.
- Nasze wyjątkowo wydajne automatyczne skrzynie biegów do samochodów osobowych przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2. Są one kluczowym elementem umożliwiającym osiąganie europejskich limitów oraz globalnych celów klimatycznych, dzięki czemu cieszą się dużym popytem. W połączeniu ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym technologia ta w dalszym ciągu charakteryzuje się ogromnym potencjałem wzrostu - powiedział Scheider.
Wzrost regionalny kształtował się na zróżnicowanym poziomie. Zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, sprzedaż wzrosła o ponad 3%. Wzrost organiczny wynoszący 8% w regionie Azji i Pacyfiku spadł do ok. 2% ze względu na negatywny wpływ kursu wymiany chińskiego juana. Wydaje się, że kryzys gospodarczy w Ameryce Południowej zasadniczo dobiega końca. Sprzedaż w tym regionie znacznie wzrosła, o ok. 26%, startując z niskiego pułapu.
Perspektywy na 2018 r.
Na całym świecie rynek zmienia się w sposób nieprzewidywalny. W związku z tym w 2018 r. Dyrektor Generalny ZF przewiduje wzrost organiczny wynoszący ok. 5%. ZF zamierza wkrótce sfinalizować transakcję sprzedaży jednostki biznesowej ds. systemów kontroli nadwozia na rzecz Luxshare, co spowoduje proporcjonalny spadek sprzedaży. Grupa ZF spodziewa się, że sprzedaż osiągnie wartość ok. 36,5 mld EUR. Tak jak w poprzednim roku, Grupa ZF zamierza osiągnąć skorygowany zysk operacyjny EBIT na poziomie 6% oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne na poziomie ponad 1 mld EUR.
Przyspieszenie w obszarze innowacji
Dynamiczny rozwój przemysłu motoryzacyjnego wiąże się z wysokimi wymaganiami wobec branży, dlatego Dyrektor Generalny ZF Wolf-Henning Scheider pragnie przyspieszyć wdrożenie współpracy projektowej w obrębie Grupy.
Kładziemy nacisk na tworzenie zespołów międzydziałowych o wysokim poziomie autonomii w zakresie podejmowania decyzji i współpracy”, powiedział Scheider. „Zespoły łatwiej przystosowują się do wymogów w nowych, szybko zmieniających się obszarach technologii. W zakresie tego rodzaju projektów coraz ściślej współpracujemy z klientami już na bardzo wczesnym etapie, aby atrakcyjne produkty szybciej trafiały do produkcji seryjnej. To oznacza również, że możemy projekt wygasić na wczesnym etapie, jeśli nie spełnia on pokładanych w nim oczekiwań. Nasze podejście wprowadza do dużej firmy kulturę start-upów.
Komentarze (0)