Warto wiedzieć

Części i regeneracja

ponad rok temu  04.08.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zintegrowany pas bezpieczeństwa

Ochrona pasażerów zaczyna się od tego, że siedzą oni w prawidłowej pozycji i mają odpowiednio dopasowane pasy bezpieczeństwa. Korzystając z czujników pojazdu, nowy, zintegrowany z siecią pas bezpieczeństwa ZF może aktywnie ustawiać pozycję pasażerów zanim dojdzie do potencjalnej kolizji. Po otrzymaniu ostrzeżenia o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, pas przesuwa pasażera w fotelu, co może zwiększyć funkcjonalność systemu bezpieczeństwa.

Sercem systemu jest elektromechaniczny napinacz pasa ACR8, który może również zmniejszyć luz pasa lub ostrzec kierowcę poprzez wibrację taśmy pasa.

Oba systemy bezpieczeństwa, pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna, działają "ręka w rękę" jako systemy zabezpieczeń: pas bezpieczeństwa początkowo przytrzymuje górną część ciała, ale w milisekundach po zderzeniu zwalnia ją w określony sposób, w kierunku poduszki powietrznej, aż poduszka powietrzna przechwyci pasażera. Jeśli pasowi brakuje tych rezerw, na przykład dlatego, że górna część ciała była już zbyt mocno pochylona do przodu przed zderzeniem lub w jego trakcie, może to zwiększyć prawdopodobieństwo obrażeń. W tym momencie pojawia się koncepcja repozycjonowania.

Maksymalne wykorzystanie sekund przed zderzeniem

Jak to działa? Gdy tylko pas bezpieczeństwa zostanie zapięty, system ACR8 aktywnie redukuje odczuwalny luz pasa, tj. napina pas raz w określony sposób, tak aby ściśle przylegał do pasażera. Jeśli czujniki pojazdu wykryją krytyczną sytuację na drodze, która może prowadzić do gwałtownego hamowania lub kolizji, system pasów bezpieczeństwa może wykorzystać ten czas do zwiększenia ochrony pasażera. W tym celu jest on połączony nie tylko z czujnikami, ale także z automatycznym asystentem hamowania awaryjnego i przesuwa pasażera do właściwej pozycji i utrzymuje go tam podczas manewru hamowania. W przypadku późniejszego zderzenia rozpoczyna się pirotechniczne napinanie i zwiększa się funkcjonalność poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.

Do 36 metrów dodatkowego bufora bezpieczeństwa

ACR8 może być również używany jako sygnał dotykowy, na przykład do ostrzegania lub informowania kierowcy. Może "obudzić" kierowcę, gdy jest zmęczony lub, gdy przełącza się z jazdy automatycznej na ręczną, może wykorzystać pulsowanie taśmy pasa o wysokiej częstotliwości, aby ostrzec kierowcę, że musi ponownie przejąć kontrolę. W ten sposób system pasów może zostać zintegrowany z interfejsem użytkownika zautomatyzowanych pojazdów, aby skupić uwagę kierowcy. Podczas testów firma ZF odnotowała skrócenie czasu reakcji nawet o jedną sekundę w porównaniu do sygnałów wizualnych lub dźwiękowych. Przy standardowej prędkości na autostradzie odpowiada to odległości 36 metrów.

Zaawansowany aktywny napinacz pasów ACR8 (Active Control Retractor) integruje informacje dostępne w pojeździe i może zwijać pas za pomocą silnika elektrycznego, zwiększając w ten sposób siłę pasa w ukierunkowany sposób. Oprócz opisanych już funkcji, ACR8 oferuje producentom samochodów dalsze korzyści: na przykład do użycia nowego systemu nie jest wymagana oddzielna samocertyfikacja NCAP. ACR8 jest również dostępny w wersji zintegrowanej z fotelem, wymagającej jedynie 60 milimetrów głębokości montażu zamiast 82. Oznacza to, że można go zintegrować ze wszystkimi rodzajami siedzeń samochodowych bez ograniczania ich konstrukcji.

Fot. ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony