Preparaty chemiczne stosowane są już w pierwotnym etapie produkcyjnym samochodów osobowych i nie tylko. Proces produkcyjny wykorzystujący preparaty chemiczne w fabrykach OEM ma bardzo wysokie znaczenie w dalszej eksploatacji pojazdu, który jest narażony na różnego typu warunki atmosferyczne oraz użytkowe. Przede wszystkim zadaniem całej chemii OEM jest zabezpieczenie przed korozją, wygłuszenie pojazdu oraz klejenie (łączenie) w różnych konfiguracjach technicznych.
Jednym z ostatecznych etapów w naprawach lakierniczo-blacharskich jest odwzorowanie fabrycznych zabezpieczeń chemicznych, tzw. mastyk, których głównym zadaniem jest:
- wygłuszenie,
- zabezpieczenie przed korozją,
- estetyka (czyli zakrycie połączeń elementów),
- odwzorowanie struktur OEM.
Koncern Sika jest dostawcą oraz partnerem stymulującym rozwój przemysłu motoryzacyjnego. Wykorzystując sprawdzone technologie dostarczamy producentom samochodów produkty, takie jak: kleje konstrukcyjne, kleje do wklejania szyb, elementy wzmacniające i wygłuszające nadwozia oraz różnego typu uszczelniacze. Produkty przeznaczone na linie pierwszego montażu są zgodne z wymaganiami producentów, posiadają certyfikaty OEM.
Zabezpieczenie antykorozyjne wg Sika
Generalnie możemy wymienić kilka typów korozji metali:
1. Korozja atmosferyczna;
2. Korozja chemiczna;
3. Korozja elektrochemiczna;
4. Korozja cierna;
5. Korozja zmęczeniowa;
6. Korozja wżerowa;
7. Korozja kontaktowa.
Nadwozie wykonane z blach stalowych lub aluminiowych wymaga właściwego zabezpieczenia antykorozyjnego. Zarówno od strony podwozia, jak i w profilach zamkniętych ważne jest zabezpieczenie antykorozyjne nowych elementów i uzupełnienia ubytków fabrycznego zabezpieczenia, które zostało zniszczone podczas naprawy.
Aby uzyskać doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne, podczas naprawy należy:
- usunąć korozję mechanicznie,
- zabezpieczyć spawy,
- nałożyć odpowiedni podkład,
- zabezpieczyć ostateczną powłoką ochroną lub wygłuszającą.
Jeżeli będzie to zabezpieczenie progów lub innych wrażliwych miejsc (które będą malowane), możemy użyć preparatu SikaGard 6470, który natryskujemy, aby osiągnąć odpowiednią strukturę, tzw. baranek. Preparat jest bardzo wydajny, ponieważ przy natrysku o grubości 700 µm zużycie wynosi ok 0,7 l/m2. Malowanie gotowej struktury możemy rozpocząć po 60 minutach od nałożenia SikaGard 6470, większością systemów lakierniczych, łącznie z bazami wodnymi.
Do zabezpieczania antykorozyjnego podwozia nie powinno się stosować tanich mas bitumicznych, ponieważ zawarte w nich rozpuszczalniki niszczą fabryczną powłokę wykonaną z PCW. W przypadku konserwacji oraz wygłuszenia tylko podwozia możemy wykorzystać preparat na bazie bitumicznej SikaGard 6060, który jest pozbawiony szkodliwych rozpuszczalników i spełnia normę VOC directive EU 2004/42/EC. Podczas natryskiwania nie skapuje, jest odporny na sól drogową oraz posiada doskonałe parametry wygłuszające.
Do zabezpieczenia profili zamkniętych, słupków itp. możemy zastosować silnie penetrujący preparat SikaGard 6220, którego zadaniem jest wypieranie zalegającej wilgoci oraz wpływanie w miejsca styku elementów metalowych.
Jeżeli chcemy zabezpieczyć płaskie powierzchnie drzwi, maskę, czy klapy tylne, najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie gęstego, niespływającego wosku, np. SikaGard 6250. Preparat zostawia trwały, lekko przezroczysty film, który jest odporny do 180°C i nie spływa.
Jednak jakość całej naprawy blacharsko-lakierniczej zależy od zabezpieczenia przed korozją blach w miejscach zgrzewania lub spawania. Stosuje się do tego specjalne masy PU i MS oraz nowe masy w technologii hybrydowej.
Z masami poliuretanowymi (PU) jest różnie. Najbezpieczniej jest malować mastyki wykonane w technologii PU po całkowitym utwardzeniu lub utworzeniu naskórka. W przeciwnym razie pod powłoką lakierniczą mogą pojawiać się pęcherzyki gazu. W przypadku stosowania mas PU ważne jest przygotowanie powierzchni odpowiednim primerem (podkładem), ponieważ może dojść do utraty adhezji masy PU do powierzchni (zwłaszcza aluminium).
Masy w technologii MS-polymer są mniej wrażliwe na przygotowanie powierzchni (czasami wystarczy proste odtłuszczenie). Malować możemy zaraz po nałożeniu, natomiast znacznie gorzej jest z przyczepnością powłok lakierniczych np. po 24 godzinach.
W przypadku koncepcji Sika mamy do czynienia z zupełnie nową technologią – Silane Terminated Polyurethane. Inaczej mówiąc, sukces połączenia Sika PU-Technology oraz dobrze znanej Modified Silicone-Technology (MS). Co to daje? Dwa produkty:
1. Sikaflex 527 AT – masa do fugowania, odwzorowania ćwierćwałków na drzwiach, rozprowadzania mastyki pędzlem. Malowanie systemami lakierniczymi od 0 do 72 godzin. Minimalne przygotowanie powierzchni.
2. Sikaflex 529 AT – masa natryskowa występująca w kolorze ochra, ocker (beżowa). Malowanie systemami lakierniczymi od 0 do 72 godzin. Również minimalne przygotowanie powierzchni.
Komentarze (0)