Kiedy należy wykonywać i uwzględniać w kosztach naprawy pomiary geometrii zawieszenia kół? Rekomendację w tym zakresie wydała Ogólnopolska Motoryzacyjna Rada Techniczna. Zdaniem wielu naszych rozmówców, w wielu warsztatach temat ten jest pomijany lub zaniedbywany, a sam pomiar wykonywany zbyt rzadko. Tymczasem OMRT zaleca, by ...
Zasady wykonywania i rozliczania pomiarów geometrii zawieszenia kół:
- Każde uszkodzenie lub ryzyko uszkodzenia elementów układu kierowniczego lub zawieszenia kół wymaga przeprowadzenia pomiarów geometrii zawieszenia z potwierdzeniem wyników pomiaru wydrukiem, chyba że uszkodzenia są na tyle wyraźne, że bez dokonywania pomiarów uszkodzone elementy kwalifikują się do wymiany.
- Każdorazowo po wymianie części układu kierowniczego lub zawieszenia kół (obręcz koła, wahacz, drążek, przekładnia kierownicza lub inne) wymagane jest przeprowadzenie pomiarów oraz geometrii zawieszenia z regulacją. Każdorazowa taka operacja winna być uwzględniona w kalkulacji naprawy (dotyczy przede wszystkim stopniowych i postępujących napraw).
Instrukcja techniczna wdrożenia rekomendacji:
W przypadku wykonania więcej niż jednego pomiaru z regulacją geometrii zawieszenia kół, wynikającego z rekomendacji OMRT, kolejne pomiary opisane w rekomendacji należy naliczyć:
- W systemie Audatex poprzez wprowadzenie odpowiednich kodów operacji lub wartości w tzw. niestandardowych pozycjach (NSP kod 1000). W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.
- W systemie DAT należy odnaleźć przedmiotową pozycję do jej skosztorysowania. W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.
- W systemie Eurotax dodatkową geometrię zawieszenia kół wprowadzić należy jako jedną pozycję występującą w pracach dodatkowych, ze zmienionym ręcznie czasem operacji oraz komentarzem informującym, że dotyczy dwukrotnego ustawienia. Można ją również wprowadzić jako pozycję niekatalogową, pamiętając jednak o tym, że dla pozycji niekatalogowych nie działa automatyka korekt czasowych. W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.
Źródło: OMRT
Do reaktywacji, po kilkunastu latach przerwy w działaniu, Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej (dawniej Ogólnopolskiej Rady Technicznej) doszło we wrześniu 2017 roku. Inicjatorami reaktywacji Rady były: Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów, Związek Rzemiosła Polskiego oraz niezależni rzeczoznawcy. Głównym zadaniem OMRT jest wypracowanie zasad i merytoryczna kontrola nad systemami i wskaźnikami do wyceny szkód komunikacyjnych, tak aby polski rynek likwidacji szkód był w stanie zachować standardy techniczne napraw blacharskich i lakierniczych zgodne ze standardami i zaleceniami producentów pojazdów.
Komentarze (0)