Elektromobilność

Warto wiedzieć

2 miesiące temu  15.10.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Kondycja baterii trakcyjnej na rynku wtórnym

Zdecydowana większość używanych pojazdów elektrycznych ma zaskakująco dobry stan baterii. A tak przynajmniej wynika z badania AURES Holdings. Operator sieci AAA AUTO i największy dealer samochodów używanych w Europie Środkowej przeprowadził ponad 1 300 testów w ciągu minionego 1,5 roku. Konieczne było odrzucenie tylko paru aut ze względu na zły stan baterii.

AURES Holdings sprzedała już w tym roku ponad dwa razy więcej BEV niż w całym 2023r. Sprzedaż pojazdów z napędem alternatywnym znacznie wzrosła (w ujęciu rok do roku dla grupy AURES Holdings), przy czym sprzedaż hybryd wzrosła o 73%, a pojazdów elektrycznych o 166% - choć nadal ze stosunkowo niskiego poziomu.

- Z perspektywy elektromobilności oceniamy trzy kwartały 2024 r. jako bardzo udane. W tym okresie sprzedaliśmy 602 pojazdy elektryczne, co stanowi ponad dwukrotny wzrost rok do roku - podkreśla Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings.

Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Europie Środkowej napotyka na poważną przeszkodę: sceptycyzm potencjalnych klientów co do ich użyteczności w codziennym użytkowaniu. Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest twierdzenie o szybkiej degradacji akumulatorów trakcyjnych, które rzekomo kosztują więcej niż sama cena używanego pojazdu elektrycznego.

- W Aures Holdings w ciągu minionego 1,5 roku przeprowadziliśmy ponad 1 300 testów stanu (SoH) akumulatorów. Na podstawie tych testów musieliśmy odrzucić tylko kilka pojazdów - dodaje Petr Vaněček.

- Przy wykupie testujemy każdy BEV i większość PHEV. Spośród 1 283 unikalnych testów tylko w 83 pojazdach odnotowaliśmy wskaźnik SoH na poziomie poniżej 80% (przy czym kryterium reklamacji to 70%). Baterie tylko czterech pojazdów (dwóch BEV i dwóch PHEV), czyli 3% całości aut poddanych badaniu, miały wskaźnik SoH poniżej 60%.

Diagnostyka akumulatorów odgrywa kluczową rolę w określaniu ceny przy zakupie i sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV). Technologia wykorzystywana przez AURES pozwala nie tylko określić stan baterii (wskaźnik SoH), ale także przeanalizować, w jaki sposób poprzedni użytkownicy traktowali baterię. Aby to zrobić, AURES wykorzystuje metodę testowania Aviloo, zwaną testem flash. Test ten trwa około 10 minut, w trakcie których bateria trakcyjna jest szczegółowo skanowana. Wynikiem testu jest raport, który zawiera ważne informacje, takie jak stan baterii, różnice w napięciach i temperaturach ogniw, a przede wszystkim tzw. punktację.

- Ocena punktowa zapewnia aktualną ocenę stanu baterii. Jednym z jej elementów jest historia baterii, która obejmuje informacje o tym, jak poprzedni użytkownicy ładowali pojazd, czy bateria została przeładowana, a może rozładowana. Dla nas punktacja jest prawie tak samo ważna jak SoH. Nie zachowujemy tych danych tylko dla siebie. Jesteśmy dumni z tego, że jako pierwsi w Europie udostępniamy wszystkie te informacje. Co więcej, obecnie nie mamy sobie równych nawet na poziomie globalnym. Dane pojazdów są dostępne na naszej stronie internetowej – zawierają unikalne parametry oraz stan akumulatora ustalony w momencie zakupu - dodaje reprezentant firmy.

Fot. AURES Holdings

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony