Koncerny pracują nad nową generacją baterii litowo-jonowych o konstrukcji bipolarnej oraz ze stałym elektrolitem. Toyota zamierza w drugiej połowie dekady obniżyć koszty baterii do samochodów elektrycznych o połowę, co pozwoli znacznie przyspieszyć popularyzację samochodów zelektryfikowanych.
Toyota zainwestuje kolejne 1,3 miliarda dolarów w rozwój produkcji aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Środki zostały przeznaczone na uruchomienie w fabryce Toyota Kentucky produkcji nowego modelu elektrycznego oraz baterii do aut. W Toyota Kentucky powstanie nowa linia montażowa baterii trakcyjnych, do których ogniwa będą dostarczane przez firmę Toyota Battery Manufacturing North Carolina. Uruchomiona zostanie także produkcja na amerykański rynek nowego, elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.
Wraz z nowym projektem łączna wartość inwestycji Toyoty w produkcję zelektryfikowanych pojazdów w Stanach Zjednoczonych sięga już 17 miliardów dolarów od 2021 roku. Jest to realizacja zapowiadanego wcześniej planu wprowadzenia produkcji samochodów elektrycznych i baterii do kluczowego zakładu produkcyjnego Toyoty w Ameryce Północnej. Fabryka w Kentucky istnieje od 1986 roku i jest znana z montażu sedana Camry oraz wielu innych popularnych modeli. Toyota zainwestowała w nią do tej pory prawie 10 miliardów dolarów.
Toyota radykalnie zwiększa produkcję baterii w USA
Koncern kładzie duży nacisk na zwiększenie swoich możliwości produkcji baterii do zelektryfikowanych samochodów, tworząc nowe fabryki oraz powiększając istniejące. W 2022 roku rozpoczęła budowę Toyota Battery Manufacturing North Carolina – będzie to pierwszy ośrodek firmy w Ameryce Północnej wyspecjalizowany w montażu baterii trakcyjnych. Zakład zostanie uruchomiony w 2025 roku, a jego możliwości produkcyjne mają wystarczyć dla 1,2 miliona zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Łączna wartość tej inwestycji wyniesie 13,9 miliarda dolarów.
Globalna strategia elektryfikacji samochodów
Japończycy do 2030 roku zainwestują globalnie 70 miliardów dolarów (8 bilionów jenów) w prace badawczo-rozwojowe oraz wielokrotny wzrost możliwości produkcji zelektryfikowanych samochodów. Do 2026 roku Toyota planuje sprzedawać 1,5 miliona aut elektrycznych rocznie i wprowadzi na rynek 10 nowych modeli BEV, w tym samochody luksusowe, auta miejskie i pojazdy użytkowe, głównie w USA i Chinach. Prace badawczo-rozwojowe obejmują nową generację baterii litowo-jonowych, akumulatory o konstrukcji bipolarnej oraz zupełnie nową technologię baterii ze stałym elektrolitem.
Cel? Firma zamierza w drugiej połowie dekady obniżyć koszty baterii do samochodów elektrycznych o połowę, zaś do 2030 roku zwiększyć ich produkcję do 200 gigawatogodzin. To pozwoli znacznie przyspieszyć popularyzację samochodów zelektryfikowanych.
Fot. Toyota
Komentarze (0)