Elektromobilność

Warto wiedzieć

13 godzin temu  20.05.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Predykcyjne zarządzanie termiczne

W diagnostyce warsztatowej predykcyjne zabiegi pomagają przewidzieć potencjalne usterki. Elektromobilność to więcej niż tylko jazda bez emisji spalin – to również nowe możliwości inteligentnego planowania podróży i optymalnego wykorzystania czasu ładowania.

Istnieje kilka podstawowych czynników sprzyjających szybkiemu ładowaniu akumulatora trakcyjnego. Temperatura akumulatora wysokonapięciowego (HV) ma kluczowy wpływ na maksymalną moc ładowania, czas ładowania oraz żywotność samego akumulatora. Aby zapewnić optymalną wydajność ładowania i krótkie postoje w niskich lub wysokich temperaturach zewnętrznych, akumulator HV musi być odpowiednio wstępnie przygotowany.

Idealny zakres temperatur do ładowania akumulatora wysokonapięciowego wynosi od 25 do 45 stopni Celsjusza. Temperatury powyżej 50 stopni Celsjusza mogą uszkodzić elektronikę i elementy chemiczne akumulatora. Jednocześnie temperatury poniżej 25 stopni Celsjusza zwiększają wewnętrzny opór elektryczny akumulatora, co wydłuża czas ładowania.utrzymuje ogniwa akumulatora w idealnym zakresie temperatur podczas zbliżania się do stacji ładowania

Wstępne kondycjonowanie akumulatorów

Audi wprowadza innowacyjne rozwiązania, które podnoszą komfort użytkowania pojazdów elektrycznych na nowy poziom. Dzięki inteligentnemu planerowi trasy e-tron oraz systemowi predykcyjnego przygotowania akumulatora długie podróże stają się przyjemnością, a czas spędzony na ładowaniu – krótszy niż kiedykolwiek. Z tego powodu serie modeli Q6 e-tron, A6 e-tron, e-tron GT i Q4 e-tron wyposażono w system predykcyjnego zarządzania termicznego, który przygotowuje ogniwa akumulatora do idealnego zakresu temperatur podczas zbliżania się do stacji szybkiego ładowania prądem stałym (HPC).

Planer trasy Audi e-tron stanowi kluczowy element ekosystemu Audi connect, który w jednym miejscu łączy wszystkie cyfrowe usługi marki. Dzięki aplikacji myAudi planowanie trasy można rozpocząć z domu, za pomocą smartfona, a następnie bezproblemowo kontynuować w samochodzie. Aplikacja dostarcza najnowszych informacji o stacjach ładowania na zaplanowanej trasie, eliminując obawy związane z poziomem naładowania baterii podczas podróży.

Planer e-tron zapewnia odpowiednią ilość wstępnego kondycjonowania, aby wprowadzić akumulator HV w idealny zakres temperatur dla najlepszej wydajności ładowania. Dostarcza również aktualne informacje o stacjach ładowania (liczba dostępnych stanowisk, moc, dostępność, operator, opcje płatności).

System umożliwia automatyczne planowanie przystanków ładowania na trasie w oparciu o różne parametry, w tym topografię drogi, warunki ruchu, indywidualny styl jazdy i osobiste ustawienia, takie jak minimalny SoC na początku ładowania i maksymalny SoC na końcu ładowania.

Efektywne ładowanie

Maksymalną moc ładowania na początku procesu można osiągnąć idealnie, gdy akumulator ma niski poziom naładowania (SoC) – optymalnie między 5 a 40 proc. Dlatego sensowne jest korzystanie ze stacji szybkiego ładowania przy niskim SoC, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał szybkiego ładowania akumulatora.

Aby przedłużyć żywotność akumulatora, kluczowe jest, by nie przeciążać go podczas szybkiego ładowania. Dlatego maksymalna moc ładowania jest automatycznie zmniejszana przy SoC powyżej 40 proc. Z tego powodu ładowanie samochodu na stacji szybkiego ładowania przy SoC wynoszącym na przykład 80 proc. jest mało efektywne.

Fot. Audi

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony