Jakie są wymogi formalno-prawne? Co powinien zawierać projekt i komu go powierzyć? Jaki jest koszt inwestycji i sposób jej finansowania? Z jakich materiałów i w jakiej technologii zbudować warsztat? Jak uniknąć błędów inwestycyjnych? To kilka najważniejszych pytań, jakie stawia sobie każdy, kto planuje budowę własnego warsztatu samochodowego. Poszukajmy na nie odpowiedzi w oparciu o doświadczenia, błędy i sukcesy tych inwestorów, którzy budowę i organizację warsztatu mają już za sobą.
Pierwszym krokiem, jaki wykonać należy podczas planowania kosztownej inwestycji budowy i organizacji własnego warsztatu samochodowego, jest upewnienie się, że firma stworzona na bazie wykonanej już infrastruktury będzie w stanie pokryć koszty, jakie wygeneruje. Wydawać się to może utopijnym założeniem w branży naprawy samochodów, czułej na wahnięcia gospodarcze regionu, kraju, zmianę pogody, działania konkurencji i zachowania docelowej grupy klientów.
Własny biznesplan
Trudno zaplanować nieprzewidywalną przyszłość. Jedyne dane, na jakich możemy się opierać, dotyczą tego, co jest już za nami – minionego okresu prowadzonej działalności i sytuacji, jakie miały miejsce. Jednak planowanie działań na przyszłość i ubieranie ich w realne dane cyfrowe to podstawa każdego biznesplanu. Dowiedzenie cyframi i konspektem planu, że działania przewidziane na najbliższe lata oraz poniesione nakłady inwestycyjne najpierw się zwrócą, a następnie przyniosą zyski, to minimum dla wydatków planowanych na poziomie setek tysięcy złotych, sięgających nawet miliona na budowę średniej wielkości nowoczesnego warsztatu samochodowego.
Zakup odpowiedniego terenu pod budowę, projekt i formalności, uzbrojenie działki w instalację elektryczną, wodę, kanalizację sanitarną oraz deszczową, magistralę gazową, hydranty ppoż., ogrodzenie terenu, zagospodarowanie go drogami wewnętrznymi i miejscami postojowymi, budowa obiektu warsztatowego z wszystkimi wewnętrznymi instalacjami technicznymi, zakup i montaż nowoczesnego markowego wyposażenia, oznakowanie reklamowe, szkolenie pracowników, a wszystko przy zachowaniu skomplikowanych i rygorystycznych wymogów formalno-prawnych, to niestety bardzo kosztowne zadania.
Dlatego pierwszy krok, jakim jest przygotowanie planu działania i finansowania warsztatu, jest bardzo ważny, ponieważ pozwala uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i błędów inwestycyjnych w sytuacji, w której już po pierwszych działaniach zaskoczy nas realny, wysoki koszt inwestycji, kończący marzenia o własnej firmie. Jeszcze gorzej będzie, jeżeli już po zainwestowaniu pierwszych pieniędzy w zakup terenu, projekt i jego uzbrojenie, pieniądze się skończą, a planowany obiekt nie wysunie się ponad poziom gruntu.
Biznesplan warsztatu samochodowego
Co zawierać powinien nasz wewnętrzny biznesplan? Zakładamy, że nie jest to ani biznesplan dla potrzeb kredytowych, ani dokument wciągający do inwestycji jakiegoś bogatego wspólnika, tylko nasz wewnętrzny plan działań na kilka najbliższych lat. Taki plan zawierać musi zestawienie wszystkich realnych kosztów inwestycji, działań, jakie podejmiemy, zapewniając obłożenie stanowisk roboczych, poziom okresowych kosztów stałych i kosztów zmiennych wynikających z prowadzonej działalności, a także jakiś plan awaryjny, modyfikujący podstawowy kierunek działalności, oraz pomysł ratunkowy na wypadek sytuacji kryzysowej, w której nic nie poszło po linii optymistycznych założeń początkowych. Na pytanie, skąd pozyskiwać zlecenia i klientów oraz jaką politykę działalności prowadzić, żeby warsztat cieszył się zaufaniem klientów, każdy, kto prowadzi własną firmę usługową lub planuje ją uruchomić, musi odpowiedzieć sobie sam. W tych kwestiach są pewne powtarzalne zasady, ale szczegółowe działania to w każdym przypadku bardzo indywidualna sprawa, czasem nawet zbiegi korzystnych i niekorzystnych okoliczności.
Realny plan w części finansowej koncentrować się musi na cyfrach i wartościach liczbowych. Dlatego jego najważniejsze części to z jednej strony wskazane składniki nakładów inwestycyjnych w zakresie tematycznym i finansowym, plan kosztów miesięcznych wynikających z funkcjonowania warsztatu i celnie określona wartość posiadanych środków inwestycyjnych oraz zdolność kredytowa, leasingowa i barterowa.
Z drugiej strony policzyć trzeba spodziewane dochody ze sprzedaży towarów (np. części zamiennych i materiałów) oraz wykonywanych usług (robocizny), odrębnie dla każdego ze stanowisk, jakie mają powstać w wybudowanym warsztacie.
Plan, jak to plan, z pewnością zawierać będzie lekko przekłamany obraz inwestycji i funkcjonowania nowego warsztatu, ale nawet z małym błędem zobrazuje sytuację, w jakiej znajdzie się inwestor na etapie budowy i wyposażania warsztatu już w trakcie jego funkcjonowania. Brak szczegółowej kalkulacji wstępnej i analizy możliwych do uzyskania przychodów to jeden z najczęściej popełnianych błędów inwestycyjnych robionych na samym początku długiej drogi prowadzącej do uruchomienia nowego warsztatu. Brak rozeznania w kosztach budowy budynku i jego wyposażenia, zarówno wyposażenia technicznego obiektu, jak i technologicznego stanowisk roboczych, staje się przyczyną przymusowych cięć budżetowych w końcowej fazie inwestycji, gdy pusty obiekt wyposażany jest w najważniejsze jego elementy, sprzęt do produkcji usług. W efekcie nowy i – jak zakładał inwestor – nowoczesny warsztat może zostać wyposażony w tanie, amatorskie narzędzia, klasyczne tańsze urządzenia, niedostosowane do aktualnych realiów i technologii, a nawet w sprzęt używany zakupiony okazyjnie z likwidowanych lub modernizowanych warsztatów.
Komentarze (6)