Toyota opracowała nowy rodzaj szyby z tworzywa, która łączy odporność i lekkość sportowych szyb z poliwęglanu z przejrzystością szkła. Rozwiązanie trafiło już do limitowanej serii sportowego coupé GT86. Toyota planuje stopniowo wprowadzać nowy rodzaj oszklenia do masowej produkcji.
Producenci od lat pracują nad tym, żeby szyby w samochodzie były jak najbezpieczniejsze. W razie wypadku po stłuczeniu mają nie zagrażać kierowcy, pasażerom i przechodniom pokaleczeniem ostrymi krawędziami. Jednocześnie muszą zachować maksymalną przejrzystość. W motosporcie powszechnie wykorzystywane są szyby z poliwęglanu – dwukrotnie lżejsze niż szkło, a przy tym bardziej od niego odporne na uderzenia i naprężenia. Mimo tych zalet, poliwęglan praktycznie nie jest stosowany w samochodach seryjnych z powodu trudności w spełnieniu wymagań przepisów, przede wszystkim pod względem przejrzystości. Zapowiedzią rewolucji w tej dziedzinie może być Toyota GT86 w wyścigowej wersji GRMN, którą od kilku miesięcy można kupić w Japonii. Po pierwszych doświadczeniach na rynku Toyota planuje wprowadzenie ich do masowej produkcji.
Kiedy w styczniu do sprzedaży trafiła wyścigowa wersja GT86 – z oznaczeniem GRMN, entuzjaści motosportu zwrócili uwagę, że ta japońska edycja specjalna opracowana przez Toyota Gazoo Racing została wyposażona w poliwęglanowe szyby wykonane w nowatorskiej technologii. Problem przejrzystości udało się rozwiązać dzięki pokryciu tafli poliwęglanu dodatkową warstwą szklistej substancji, która została naniesiona metodą plazmową. W efekcie uzyskano przejrzystość analogiczną, jak w przypadku szyby wykonanej ze szkła, spełniającą wymagania przepisów dla samochodów drogowych.
GT86 GRMN to pierwszy seryjny samochód, w którym zastosowano szyby z poliwęglanu z pokryciem naniesionym metodą plazmową. Z tworzywa wykonano szyby tylnych trójkątnych okienek. Po udanym debiucie w limitowanej wersji, która liczy tylko 100 egzemplarzy, nowa metoda produkowania bardzo przejrzystych szyb z tworzywa może wejść na masowy rynek. Gdyby w przeciętnym samochodzie osobowym zastąpić wszystkie szyby taflami poliwęglanu pokrytymi żywicą według technologii Toyoty, zmniejszyłoby to masę auta o 20 kg i obniżyło jego środek ciężkości.
Poliwęglanowe szyby mogą także pełnić dodatkowe funkcje. Toyota wykonuje je metodą formowania wtryskowego, co oznacza, że można z łatwością zintegrować z szybą dodatkowe spojlery czy owiewki. W ten sam sposób można wykonać obudowy świateł, również dodając do nich elementy aerodynamiczne. To otwiera przed producentami samochodów sportowych nowe perspektywy.
Komentarze (0)