Już za niecałe 2 tygodnie na Salonie Samochodowym w Genewie Toyota zaprezentuje swój najnowszy samochód koncepcyjny i-TRIL Concept. Pojazd posłuży do zademonstrowania ostatnich osiągnięć technologicznych marki, które jej zdaniem w najbliższych latach całkowicie zmienią oblicze motoryzacji. Oto najciekawsze pojazdy koncepcyjne, które w ciągu ostatniego 20-lecia posłużyły Toyocie do zaprezentowania wypracowanych przez tę firmę nowoczesnych rozwiązań.
Toyota Fine-S
Pierwszym koncepcyjnym samochodem z napędem na ogniwa paliwowe był FCEV-1, zbudowany na bazie RAV4 1. generacji. Auto zadebiutowało w 1996 roku, a w ciągu kolejnych 5 lat Toyota zbudowała serię jeszcze 4 koncepcyjnych modeli FCEV.
W 2003 roku na North American International Auto Show Toyota zaprezentowała zupełnie nowe podejście – oczom dziennikarzy i fanów motoryzacji ukazał się zaprojektowany od nowa, futurystyczny model na wodorowe ogniwa paliwowe. Koncept FINE-S miał sportową sylwetkę coupe, bardzo duży rozstaw osi przy minimalnych zwisach z przodu i z tyłu i nisko położony środek ciężkości, m.in. dzięki obniżonemu zawieszeniu i ulokowaniu napędu pod podłogą. Moc silnika elektrycznego była przekazywana niezależnie do wszystkich 4 kół. Napęd na ogniwa paliwowe miał budowę modułową – tak samo jak w aktualnym modelu Mirai, który jest w sprzedaży od 2014 roku.
Toyota FCV Plus
Najnowszym samochodem wodorowym Toyoty jest koncepcyjny FCV Plus, który zadebiutował w październiku 2015 roku na Tokyo Motor Show. Auto ma przyczynić się do większego bezpieczeństwa energetycznego – służą temu gniazdka zainstalowane na nadwoziu do podłączania zewnętrznych odbiorników. W ten sposób prąd generowany w ogniwach paliwowych będzie mógł w razie potrzeby wspierać gospodarstwa domowe lub biura. Ta funkcja samochodów z napędem wodorowym jest szczególnie ważna w krajach takich jak Japonia – często nawiedzanych przez naturalne kataklizmy.
FCV PLUS jest lekkim, kompaktowym pojazdem miejskim. Jego twórcom udało się zminiaturyzować wszystkie elementy napędu, dlatego FCV PLUS ma wnętrze porównywalne z kabiną dużego sedana przy kompaktowych rozmiarach nadwozia. We wszystkich czterech kołach zamontowano niezależne silniki elektryczne. Wykończenie wnętrza i fotele zaprojektowano z wykorzystaniem zaawansowanych technik 3D, dzięki którym samochód jest przestronny i lekki, a jednocześnie ma bardzo sztywny szkielet nadwozia.
Toyota FT-EV
Toyota FT-EV to mały samochód elektryczny, pokazany w styczniu 2009 roku na targach North American International Auto Show w Detroit. Został zbudowany na bazie seryjnego mikrosamochodu Toyota iQ, z którego usunięto dwa siedzenia, aby zrobić miejsce dla zestawu baterii trakcyjnych. Miejskie auto miało zasięg 80 km na jednym ładowaniu.
Toyota i-Road
Kilka lat później Toyota stworzyła jeszcze bardziej pomysłowy miejski pojazd elektryczny – świetnie dostosowany do realiów życia w mieście. Toyota i-Road przypomina w pełni zabudowany motocykl. Jest wąska i zwrotna, ale zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i izolację od deszczu, spalin i hałasu. Nowatorskie trzykołowe podwozie z systemem Active Lean sprawia, że i-Road przechyla się na zakrętach jak jednoślad, dostarczając wyjątkowych wrażeń z jazdy. Pojazd ważący 300 kg napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 2kW. Jego maksymalna prędkość to 60 km/h, a zasięg na jednym ładowaniu wynosi 50 km.
Auto zadebiutowało na Geneva Motor Show w 2013 roku. Pierwsze testy konsumenckie Toyota przeprowadziła w połowie 2014 roku, a następnie wprowadziła do użytku jako publicznie dostępne samochody w Toyota City, Tokio i Grenoble.
Razem z i-Roadem zadebiutował zupełnie nowy system organizacji transportu miejskiego Toyoty o nazwie Ha:mo. Pozwala on szybko zaplanować podróż przez miasto przy pomocy aplikacji na telefon lub strony internetowej. System podpowie użytkownikowi, jak najwygodniej dostać się do wskazanego miejsca w mieście z wykorzystaniem komunikacji publicznej i wynajętego i-Roada, który można od razu zarezerwować. Stanowiska z i-Roadami podłączonymi do ładowarek, działające na tej samej zasadzie co Veturilo, są rozlokowane przy głównych węzłach komunikacyjnych. Najbliższym miastem, w którym można przetestować działanie Ha:mo, jest Grenoble we Francji.
Toyoa RiN
W 2007 roku na Tokyo Motor Show Toyota pokazała futurystycznego minivana RiN. Projekt powstał, aby promować zdrowy tryb życia i rekreacyjne przejażdżki na łono natury. Ciekawostką wzbudzającą duże zainteresowanie jest kierownica, która zmieniała kolor w zależności od nastroju kierowcy.
Do samochodu wchodzi się przez szklane, rozsuwane drzwi, za którymi mieści się bardzo przestronne wnętrze z 4 fotelami. Komfort pasażerów poprawia nawilżacz powietrza i klimatyzacja z regulacją poziomu tlenu w kabinie. Nadwozie w większości jest szklane, aby umożliwić bliższy kontakt z otoczeniem i z naturą. Projektanci zastosowali zielone szkło, które redukuje promieniowanie ultrafioletowe i podczerwień.
Toyota Fun-vii
Futurystyczny 3-osobowy koncept Fun-vii został pokazany po raz pierwszy w 2011 roku na targach w Tokio. Rozwinięciem skrótu vii są słowa pojazd, interaktywność, internet (vehicle, interactive, Internet).
Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Poland, nazwał go smartfonem na kołach. Fun-vii komunikuje się z innymi tak samo wyposażonymi pojazdami oraz z infrastrukturą drogową za pośrednictwem sieci bezprzewodowej. Większość jego funkcji można kontrolować zdalnie za pomocą telefonu. Wygodę korzystania z nawigacji zapewnia wyświetlający się na desce rozdzielczej awatar 3D.
Komentarze (0)