KYB Europe przedstawia ważne informacje dotyczące zasad postępowania podczas montażu amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz górnych zestawów montażowych.
Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia uszczelniacza olejowego amortyzatora oraz wycieku oleju jest uszkodzenie tłoczyska podczas montażu. Nie należy używać szczypiec ani innych nieodpowiednich narzędzi do przytrzymywania tłoczyska bezpośrednio na jego powierzchni podczas dokręcania nakrętki mocującej. Narzędzia te mogą uszkodzić gładką, chromowaną powierzchnię, co może doprowadzić do uszkodzenia uszczelniacza oraz do wycieku oleju.
Amortyzatory KYB posiadają specjalny obszar na tłoczysku, znajdujący się tuż pod gwintem, który służy do jego przytrzymania i blokowania podczas dokręcania nakrętki mocującej.
Używaj nakrętek dostarczonych w zestawie
Jeżeli amortyzator KYB dostarczany jest wraz z nową nakrętką, należy jej użyć podczas montażu - zamiast tej, która została zdemontowana ze starej części. W przypadku, gdy KYB nie dostarcza nakrętki, należy ponownie użyć oryginalnej.
Wymiana wkładów amortyzatora
Podczas montażu nowego wkładu amortyzatora KYB nie należy wlewać wody ani innych płynów do obudowy. Upewnij się także, że w obudowie amortyzatora nie ma żadnego płynu. KYB zaleca montaż wkładów amortyzatora bez dodatkowych płynów we wnętrzu obudowy.
Pozycja górnych zestawów montażowych
Podczas demontażu kolumny amortyzatora zaleca się oznaczenie części zawieszenia wchodzących w jej skład, dla zapewnienia prawidłowego położenia i kolejności elementów, które będą używane ponownie. Określa się to jako „pozycja zegarowa”. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie zwoju sprężyny na górnym zestawie montażowym, aby upewnić się, że montaż został przeprowadzony prawidłowo zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Czasami zdarza się, że nowy amortyzator KYB może mieć inną wysokość tłoczyska niż ten, który został wymontowany z pojazdu. Najczęściej powodem takiej sytuacji jest zastosowanie w amortyzatorze KYB (szczególnie w nowszych modelach pojazdów) wewnętrznej sprężyny ruchu odbicia oraz brak odboju w produkcie OE, który ze względu obniżenia kosztów mógł zostać usunięty przez producenta. W niektórych, przypadkach w celu zamontowania górnego zestawu montażowego konieczne jest zastosowanie specjalistycznego narzędzia do montażu. Jest to również wymagane w przypadku wielu komponentów OE. Jeśli część została wybrana z katalogu KYB na podstawie dokładnych specyfikacji pojazdu, można ją bezpiecznie zamontować.
Prawidłowy moment dokręcania
Nie należy używać pneumatycznego ani elektrycznego klucza udarowego do dokręcania górnej nakrętki trzpienia tłoczyska. Może to spowodować przekroczenie zalecanej wartości momentu siły dokręcania i doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora. Powinno się przytrzymać tłoczysko odpowiednim kluczem lub specjalnym narzędziem na obrobionym występie w jego górnej części i podczas dokręcania należy użyć klucza dynamometrycznego ustawionego zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu. Specyfikacje można znaleźć w aplikacji KYB Suspension Solutions. Końcowe dokręcanie zalecanym momentem siły powinno być przeprowadzone przy zawieszeniu dociążonym masą pojazdu (gdy auto stoi na kołach).
Wymiana parami
Aby zapewnić właściwe działanie, bezpieczne prowadzenie i kontrolę nad pojazdem, KYB zaleca wymianę amortyzatorów zawsze parami na jednej osi. Gdy parametry pracy oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów różnią się znacznie po obu stronach pojazdu, może to wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy poprzez zwiększenie przechyłów nadwozia, utratę stabilizacji oraz może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Wraz z amortyzatorami, KYB zaleca wymianę elementów współpracujących w kolumnie MacPherson takich jak: sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne.
Przepompowanie amortyzatora (odpowietrzenie)
Czasami zdarza się, że nowy amortyzator może zostać zdiagnozowany jako uszkodzony, podczas gdy w rzeczywistości wystarczy go tylko „przepompować”. Amortyzatory są zwykle składowane i transportowane w opakowaniach kartonowych w pozycji poziomej.
Może to powodować mieszanie się gazu i oleju hydraulicznego w amortyzatorze. W cylindrze roboczym mogą powstawać kieszenie powietrzne, co będzie wpływało na pracę oraz siły tłumienia amortyzatora. Aby tego uniknąć, zaleca się „przepompowanie” amortyzatora w pozycji pionowej, wciskają i wyciągając jego tłoczysko od 4-5 razy. Czynność ta jest wykonywana w celu odpowietrzenia amortyzatora.
Ustawianie geometrii
W zależności od konstrukcji pojazdu po wymianie amortyzatorów zaleca się kontrolę oraz ustawienie geometrii zawieszenia. Amortyzatory mają wpływ za zbieżność oraz prowadzenie, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu oraz specyfikacjami producenta.
Fot. KYB
Komentarze (0)